Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

TU/e’er genomineerd voor titel Simon Stevin Gezel

15 juli 2009 - Dr.ir. Rick Scholte, die in december 2008 bij Werktuigbouwkunde promoveerde, is één van de drie kandidaten voor de titel Simon Stevin Gezel 2009. De titel wordt jaarlijks door technologiestichting STW toegekend aan veelbelovende, jonge onderzoekers die het jaar daarvoor gepromoveerd zijn op een door STW (mede) gefinancierd project. x15_s.jpg
Dr. ir. Rick Scholte. Foto: Peter Spijker.

Rick Scholte ontwikkelde tijdens zijn promotie het ‘Sound-Imaging’-systeem, waarmee het geluidsniveau van apparaten tot in detail zichtbaar wordt gemaakt in de vorm van een 3D-computeranimatie. Deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om de bron van hinderlijk geluid gericht aan te pakken. Na zijn promotie richtte Scholte op basis van het ‘Sound-Imaging’-concept het bedrijf Sorama op. Eind juni kreeg Scholte samen met zijn begeleider prof.dr.ir. Henk Nijmeijer nog een Valorisation Grant van STW van twee ton toegewezen.

Tijdens het STW-jaarcongres op 8 oktober zal Scholte het met korte presentatie opnemen tegen twee ‘concurrenten’ uit Twente en Delft om de titel Simon Stevin Gezel 2009 te veroveren. Het aanwezige publiek beslist ter plekke wie naar huis gaat met de prijs -een bedrag van vijfduizend euro (te besteden aan onderzoek of ontwikkeling) en een kunstwerk.

De titel Simon Stevin Gezel wordt sinds 2005 uitgereikt. Al sinds 1998 worden door STW jaarlijks Simon Stevin Meesters aangewezen, een eer die gepaard gaat met een half miljoen euro. Tweemaal werd een Eindhovense onderzoeker met deze titel onderscheiden: prof.dr.ir. Arthur van Roermund van de faculteit Electrical Engineering in 2004 en prof.dr.ir. Jaap Schouten van de faculteit Scheikundige Technologie in 2006.

Lees hier een uitgebreid verhaal over het onderzoek van Scholte.