Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Recorddeuren Strijp R krijgen nieuwe plek

23 juli 2009 - De ontwerpwedstrijd voor herbestemming van de enorme stalen garagedeuren die overblijven als Strijp R wordt afgebroken heeft tientallen ideeën opgeleverd. Een podium met gekleurde LED-verlichting won de –gedeelde- eerste prijs. x19_s.jpg
Het winnende ontwerp van bouwkundestudenten Michel Reuser en Matthijs van der Ham. Foto: Jos Kastelijns.

De stalen garagedeuren van gebouw RF op Strijp R –de locatie van de oude beeldbuisfabriek van Philips- wegen naar schatting vier ton en waren ooit de grootste kanteldeuren van Europa: maar liefst negentien meter lang en vier meter hoog. Strijp R wordt afgebroken en door projectontwikkelaar Amvest omgevormd tot een woonwijk, maar de unieke deuren vertegenwoordigen een culturele waarde en mochten dus niet verloren gaan, vonden de Monumenten- en Welstandscommissies. Amvest is nu van plan de deuren een nieuwe bestemming te geven -in de geplande woonwijk of elders in de omgeving van Eindhoven.

Om ideeën op te doen, schreef Amvest een ontwerpwedstrijd uit met een prijzengeld van vijfduizend euro. Uit de 31 inzendingen –voornamelijk van Eindhovense bouwkundestudenten- werd door een jury onder leiding van de Eindhovense hoogleraar prof.ir. Jouke Post twee ontwerpen ex aequo als beste verkozen. De winnende ontwerpen zijn van bouwkundestudente Jolien de Jong en van het duo Matthijs van der Ham en Michel Reuser, net als De Jong laatstejaars Bouwkunde. Alle ontwerpen waren de afgelopen maand te bezichtigen in het Vertigo-gebouw.

Reuser en Van der Ham kozen ervoor slechts het raamwerk van de deuren te gebruiken. Hierin wordt matglas aangebracht en het geheel komt plat op een betonnen voet te liggen, dusdanig dat je er prettig op kunt zitten (zie foto). Onder het matglas hebben de studenten gekleurde LED-verlichting (“van Philips”) voorzien. Van der Ham kwam met het idee, vertelt Reuser: “Het was oorspronkelijk een opdracht voor een architectuurcollege. We hebben toen besloten om dat idee uit te werken voor de prijsvraag van Amvest.”  Hoewel nog niets concreet is, hoopt Reuser dat het plan ook daadwerkelijk tot uitvoer wordt gebracht. “Het is een relatief eenvoudig en goedkoop ontwerp. We kregen veel punten voor het onderdeel ‘uitvoerbaarheid’, dus daar zal het niet aan liggen.”