Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Eindhovense mobiele miniprinter wint Amerikaanse ontwerpwedstrijd

28 juli 2009 - TU/e-alumnus ir. Patrick Schuur –in 2006 afgestudeerd bij Industrial Design- heeft bij een ontwerpwedstrijd van het Amerikaanse printerbedrijf ZINK de eerste prijs in de categorie jeugd gewonnen met ZINK Mix, een printertje van zakformaat dat is aan te sluiten op een iPhone of iPod Touch en waarmee digitale beelden bewerkt en geprint kunnen worden zonder dat je daarvoor achter een computer hoeft te zitten. x20_s.jpg
De ZINK Mix van Patrick Schuur.

Met de ZINK (Zero INK)-technologie kun je printen zonder dat je inktpatronen nodig hebt: de inkt zit al in het papier in de vorm van kleurloze kristallen. Door verwarming wordt de inkt op de juiste plekken zichtbaar. Zo kun je foto’s van ongeveer vijf bij acht centimeter printen. Schuurs ZINK Mix vormt een vormt de verbinding tussen de miniprinter en bijvoorbeeld een mobiele telefoon met internetverbinding, zodat je op elke gewenste plek je foto’s van netwerksites kunt downloaden en printen.

Schuur, die meedeed onder de naam Maketropolis, het ontwerpbedrijf dat hij in januari 2008 oprichtte, toont zich blij verrast met de prijs van tienduizend dollar:  “Ik hoorde pas een paar dagen van tevoren van de wedstrijd, maar besloot toch mee te doen. “ Hij stuurde een voorlopige inzending in, met een verzoek om iets meer tijd. Omdat bleek dat hij niet de enige was met dat verzoek werd de deadline een paar dagen verschoven, aldus Schuur.  “Ik ben er vijf lange dagen mee bezig geweest. Dat is niet veel en ik was dus al verbaasd dat ik tot de beste twintig inzendingen behoorde.”

De ZINK Mix is aantrekkelijk voor jongeren tussen 14 en 21 jaar en makkelijk mee te nemen, het is een waardevolle applicatie van ZINK’s printtechnologie en het is niet te duur of te moeilijk om op de markt te brengen. Dat zijn volgens Schuur –en de jury- de redenen dat het ontwerp van de TU/e-alumnus won in de categorie jeugd. Het ontwerp toont een slim inzicht in de jeugdmarkt en de wereld van sociale netwerken, aldus de jury. Er waren honderden inzendingen vanuit de hele wereld; hieruit werden (in twee categorieën) twintig finalisten geselecteerd.