Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
Ruim achtduizend nieuwe studenten in Eindhoven
11 augustus 2009 - Het aantal voorinschrijvingen aan de TU/e, Fontys Eindhoven en de Design Academy staat op dit moment op een kleine achtduizend en zal naar verwachting nog stijgen. De TU/e voorziet een toename, Fontys verwacht een zelfde aantal nieuwe studenten als vorig jaar. x26_s.jpg

Het aantal inschrijvingen aan de TU/e is te volgen op de website van de universiteit. Ir. Marcel Visschers van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU): “Het definitieve aantal is nog niet bereikt, maar aangezien er op dit moment meer inschrijvingen zijn dan vorig jaar rond deze peildatum, verwacht ik dat we in de plus komen.”

De bacheloropleidingen staan op dit moment tien procent in de plus ten opzichte van vorig collegejaar. Aan de TU/e bestaat de instroom van studenten voornamelijk uit bachelorinschrijvingen, maar ook uit schakelstudenten (hbo'ers die een schakelprogramma volgen voordat ze aan een master mogen beginnen) en aankomende masters die instromen van buiten de universiteit.

Op peildatum 10 augustus waren er 1080 voorinschrijvingen onder de bachelor- en schakelstudenten; in deze categorieën zijn er 293 die hun inschrijving nog niet rond hebben. Bij de masterinschrijvingen worden zo’n 250 studenten verwacht. Indien al deze voorinschrijvingen doorgang vinden, kan de TU/e ruim zestienhonderd nieuwe studenten bijschrijven in haar bestand.

Fontys Hogescholen, de grootste van de drie hoger-onderwijsinstellingen in Eindhoven, wil geen voorlopige cijfers geven. Verwacht wordt het aantal van vorig jaar (6385) te evenaren. Woordvoerder Leny Scheepers: “We verwachten dat de instroom van nieuwe studenten zal stabiliseren. Cijfers kunnen we op dit moment nog niet vrijgeven. Dit jaar wordt voor de tweede maal Studielink gebruikt om de inschrijvingen te verwerken. Vorig jaar waren de voorinschrijvingen van Studielink niet correct. Ook dit jaar verwachten we een grote discrepantie in het aantal definitieve aanmeldingen en die met Studielink. Dit omdat scholieren zich op Studielink ook voor meerdere opleidingen kunnen inschrijven.”

De Design Academy , een relatief kleine onderwijsinstelling, beschikt al wel over precieze inschrijvingscijfers. Piet van Buul van de studentenadministratie laat weten: “Er zijn voor komend jaar 150 bachelorstudenten en 36 masterstudenten geselecteerd.” Het aantal studenten dat jaarlijks aan de Design Academy wordt toegelaten, is gebonden aan een quotum. (bron: Shift040)