Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
3TU-project Ethics and Technology krijgt waardering NWO
17 augustus 2009 - Het 3TU.Centre for Ethics and Technology, waarin de TU/e sinds 2006 samenwerkt met de TU Delft en de Universiteit Twente, neemt als een van negen onderzoekscholen en Graduate Schools deel aan het Graduate Programme van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het programma is bestemd voor de vorming van een excellente onderwijs- en onderzoeksomgeving voor zeer talentvolle jonge onderzoekers.

In de Graduate Programmes draait het om vernieuwingen in de onderzoekersopleiding waarbij de aankomende promovendi ook meer zeggenschap krijgen over het uit te voeren onderzoek. De scholen binnen het Graduate Programme zijn geschoeid op de leest van de meest succesvolle scholen wereldwijd. Vernieuwende elementen zijn dat de aankomende promovendi rouleren en kunnen deelnemen aan verschillende onderzoeksprojecten, terwijl zij nog steeds een stevige portie cursorisch onderwijs krijgen. Na het rouleren hebben de promovendi keuzevrijheid als het gaat om de invulling van het onderzoek en de keuze van de promotor, daarmee het beste onderzoek versterkend. Ook de selectie van kandidaten is een belangrijk aspect en moet kwaliteitsverhogend werken.

Behalve NWO zijn ook de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en de universiteiten betrokken bij de ontwikkeling van het programma. In dit eerste Graduate Programme konden landelijke en lokale onderzoeksscholen of Graduate Schools een subsidie van 800.000 euro krijgen. Dit geld is bestemd voor de aanstelling van promovendi die binnen de school hun onderzoek gaan uitvoeren.

Volgens subsidieverstrekker NWO zijn de samenwerkende ethici van de drie technische universiteiten ‘er zeer goed in geslaagd een gezamenlijk onderzoeksprogramma te ontwikkelen dat ook internationaal in hoog aanzien staat’.