Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
Verslag van Intro 2009 in woord en (bewegend) beeld
18 augustus 2009 - Niet alleen de redactie van Cursor is deze week alle dagen in touw om de Intro-activiteiten te verslaan (kijk in het archief voor de IntroCursors in pdf). Ook vierdejaars TU/e-studente Julia Govers hangt deze week de razende reporter uit. Met behulp van een videocamera en via YouTube doet ze dagelijks verslag van de gebeurtenissen. x30_s.jpg
Julia Govers in actie. Foto: Rien Meulman

Het liefst was Govers intromama geweest, om deze week met haar kroost dag en nacht door Eindhoven te struinen. Maar een aangeboren hartafwijking, waardoor ze regelmatig moet rusten, laat dat niet toe.

Als baby moet de vierdejaars Biomedische Technologie het gaatje in haar hart al hebben gehad, maar het werd pas ontdekt op haar achttiende. Een gat van maar liefst 3,6 centimeter bleek het inmiddels: “De artsen hadden nog nooit zoiets gezien.”

Ze had al jarenlang de nodige klachten gehad, zoals kortademigheid en hoofdpijn, “maar ik dacht dat ik me aanstelde en ging juist steeds meer sporten. Daardoor heb ik een heel groot hart gekregen, dat tegen allerlei andere organen aan drukt.” Met een nieuw wandje tussen haar hartboezems, drie jaar geleden gemaakt van een hartzakje, kan ze voorlopig vooruit, “maar dit is een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk zal ik mijn hoop moeten vestigen op een donorhart.”

De hartkwaal maakt dat Govers maar zo’n vier uur op een dag actief bezig kan zijn en regelmatig moet rusten - ook tijdens de Intro. Dat neemt niet weg dat ze op de campus, met haar camera paraat, zoveel mogelijk probeert mee te pikken van de activiteiten; niet alleen aan haar eigen faculteit, maar juist universiteitsbreed.

Ze hoopt minstens twee keer per dag een nieuw filmpje online te zetten, te vinden op YouTube. Kunnen alle introgangers na het weekend, na wellicht wat ingehaalde uurtjes slaap en met wat minder alcohol in het bloed, nog eens terugkijken wat ze eigenlijk allemaal hebben uitgespookt deze week...