Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
Mogelijk Mexicaanse griep op TU/e

21 augustus 2009 - Donderdag werden de eerste vermoedelijke gevallen van Mexicaanse griep aan de TU/e bekend, vrijdag kwamen er twee nieuwe patiënten bij. Het betreft twee introgangers (Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek), een student-assistent van de faculteit Technische Natuurkunde en als laatste een eerstejaars student Elektrotechniek.

Alle vier studenten zitten op advies van hun huisarts thuis de ziekteverschijnselen te verwerken die vermoedelijk bij Nieuwe influenza A horen. Het zou ook een ‘gewone’ griep kunnen zijn. Er wordt op dit moment niet op Mexicaanse griep getest.

Donderdag heeft College van Bestuur een mail rondgestuurd naar alle medewerkers om ze op de hoogte te stellen. Alle intro-ouders zijn donderdagmiddag via sms en e-mail over de kwestie ingelicht. Het opduiken van de Mexicaanse griep was voor de organisatie geen reden om het intro-programma aan te passen.

De letterlijke tekst van de sms luidde: Er is melding van Mexicaanse griep. Geen reden tot ongerustheid. Meer informatie in je e-mail of neem contact op met de Centrale Post (tel 040-247 4073).

De e-mail bevat een oproep om de hygiëne in acht te nemen en extra opmerkzaam te zijn op de volgende symptomen: koorts, koude rillingen, hoofdpijn, spierpijn, moeheid en een droge hoest. Iedereen die op basis van de voorgaande symptomen griep lijkt te hebben, moet naar huis gaan en de huisarts bellen (ga niet naar het spreekuur, omdat je dan anderen kunt besmetten).

De symptomen van de Mexicaanse griep zijn niet ernstiger dan bij een gewone griep, maar de kans dat je de griep doorgeeft is wel groter omdat het gaat om een nieuwe variant. De verzonden sms en e-mail zijn onderdeel van een protocol dat enkele weken geleden ter voorbereiding van een mogelijk griepgeval is vastgelegd.

Het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) benadrukt dat de griepgevallen geen reden tot paniek zijn. Wie meer wil lezen over de Mexicaanse griep kan terecht op www.tue.nl/mexicaansegriep.