Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
Cantus kort maar krachtig
21 augustus 2009 - De Intro 2009 is afgesloten met een groots zang en drinkfestijn in de tent op het Laplaceplein. Honderden studenten joelen, zuipen, smijten met bier en proberen een polonaise. Het is het grootste biermisbruik van het jaar en iedereen die erbij was zal het zich nog lang heugen. x32_s.jpg
Foto: Rien Meulman

Ze morsen wel een beetje, de gieters die de introcommissie van CHEOPS hanteert bij het inschenken van bier tijdens de cantus. Voor de tuna-muzikanten beginnen met hun opzwepende liederen, hangt er al een opgewonden sfeertje. De tafels worden getest, de wave golft door de tent en flinke herrie vult het luchtruim. “'t Iis stil aan de overkant” wordt beantwoord met “Alle Japies zijn homo’s”. De meeste intropapa’s en mama’s hebben hun kindjes goed laten oefenen.

De masterstudenten van ST-BuMa 1 en 2 hebben niet geoefend, omdat de jolijt onvertaalbaar is. “Never seen something like this before”, zegt een Indiër. Even later werpt hij een volle beker bier achterover. Snel geleerd.

Wanneer het 'Io Vivat' aanvangt, en geen minuut eerder, beginnen ook de gieters aan hun taak. Sommigen, zoals Boy Hoffs, hebben een conditietest afgelegd om te laten zien dat ze in staat zijn anderhalf uur met volle gieters bier rond te rennen. Ze moeten de elfduizend liter bier van Bavaria verdelen over alle lege bekertjes die ze tegenkomen.

Pedel Leendert Klaasen heeft meer orde dan de hele ordedienst bij elkaar. Net als de gieters zijn die ook al snel begonnen met het misbruiken van bier. Klaasen stuurt behendig een polonaise rechtsomkeert en het lukt hem bijna iedereen op de banken te laten blijven zitten.

Bram Hoekstra van ID-7 heeft lol en pech. Hij wordt notabene door zijn eigen groepje onder het bier gegoten. Gelukkig kan hij afdouchen onder de enorme brandspuit waarmee na afloop het plein én de studenten worden gekuist.

De vijftigste cantus is extreem druk bezocht, vertelt senior Siem Simonis. Daarom horen we rond half vier al 'Cantus ex', het slotwoord om aan te geven dat het nu wel welletjes is. Alles zonder problemen verlopen - en daar moet het bij blijven.

Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen werd tijdens de cantus nog even extra in het zonnetje gezet. Hij kreeg een certificaat uitgereikt omdat hij al een kwart eeuw beschermheer zou zijn van de vijftigjarige cantus. Dit tot zijn eigen grote verrassing - niet in de laatste plaats doordat er van beide genoemde cijfers weinig tot niks klopt. De eerste algemene cantus aan de TU/e werd pas in 1996 gehouden, "en senior ben ik nooit geweest. Ik kan helemaal niet zingen, laat staan voorzingen." Maar, zo besluit Roumen opgewekt: "Gezellig was het wel!"