Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
TU/e wint zilver op WK robotvoetbal
6 juli 2009 - Het Eindhovense TU/e-team Tech United is gisteren, zondag 5 juli, tweede geworden tijdens het WK Robocup in het Oostenrijkse Graz. Het Eindhovense team verloor de finale van regerend Europees kampioen RFC Stuttgart uit Duitsland met 4-1. x4_s.jpg
Foto: Tech United

RFC Stuttgart maakte in het begin van de finale het verschil en de Eindhovense robots kwamen niet meer langszij. In de halve finales schakelden de vijf TU/e-robots de regerend wereldkampioen Cambada uit Portugal uit met 2-0. Tech United wist op weg naar de halve finales bijna alle wedstrijden te winnen. Alleen van de robots van de Universität Stuttgart, de latere wereldkampioen, werd in de poulewedstrijden verloren met 1-0.

Het TU/e-team speelt in de Middle Size League, de eredivisie van het robotvoetbal. Hierin spelen vijf robots tweemaal vijftien minuten tegen elkaar, zonder tussenkomst van mensen. Organisator van het WK, RoboCup, stimuleert onderzoek naar robotica door het organiseren van onder meer robotvoetbalwedstrijden. Het uiteindelijke doel is dat een robotteam in 2050 wint van de regerend wereldkampioen voetbal. Aan het WK Robocup deden dit jaar veertien teams mee.

Het in 2005 opgerichte Tech United bestaat uit twintig promovendi, vaste medewerkers en studenten. De kennis die zij vergaren met robotvoetbal wordt gebruikt bij het onderzoek dat de TU/e verricht voor bedrijven en instellingen. Een voorbeeld daarvan is de medische robotica voor de thuiszorg.