Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
TU/e-bestuurder Van Ham sleutelfiguur hoger onderwijs
1 september 2009 - Collegelid mr. Jo van Ham staat op vier in de lijst van meest aansprekende figuren in het hoger onderwijs in 2009. Het online wetenschappelijk nieuwsmagazine ScienceGuide verkoos de TU/e-bestuurder onder meer omdat hij ‘hard trok aan de 1000-kenniswerkersactie en menigeen inspireerde tot een bredere regeling op dit terrein’. x40_s.jpg
Jo van Ham. Foto: Bart van Overbeeke

Van Ham deelt zijn vierde plek in de ScienceGuide Top 10 met de bestuursvoorzitters Yvonne van Rooy (Universiteit Utrecht) en Jasper Tuytel (Hogeschool Rotterdam). De voorzitter van de Sociaal-Economische Raad, Alexander Rinnooy Kan, bekleedt de toppositie, omdat hij ‘consistent en dringend’ zou hebben ingezet op investeren in kennis in tijden van economische tegenspoed. De lijstaanvoerder, die volgende week maandag het academisch jaar opent in Eindhoven, wordt gevolgd door PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer en de Rotterdams-Tilburgse econoom Sylvester Eijffinger.

“Ik ben heel verrast en vereerd”, reageert Jo van Ham. “Het is voor het eerst dat ik op zo’n lijst sta en ik bevind me in heel goed gezelschap. Enige ijdelheid is mij niet vreemd en ik ben dan ook trots, maar voor de kenniswerkersregeling moet ik ook de credits geven aan onze bestuursvoorzitter Amandus Lundqvist en Wim Bens, directeur van het TU/e Innovation Lab.”

Volgens het collegelid heeft zijn lange bestuurlijke carrière bij het ministerie van OCW fors bijgedragen aan de totstandkoming van de kenniswerkersregeling in Zuidoost-Brabant, waarbij hoogopgeleide technici uit het regionale bedrijfsleven vanwege de crisis tijdelijk bij TNO of de TU/e worden gedetacheerd om onderzoek te doen. “Ik heb een groot netwerk in Den Haag. Zonder mijn lobby en die van de Eindhovense burgermeester Rob van Gijzel en Lundqvist was de regeling niet van de grond gekomen.”

De ScienceGuide Top 10 wordt opgesteld aan de hand van voordrachten van nieuwsbriefleden van het wetenschappelijk nieuwstijdschrift. Het ledenbestand bestaat uit mensen die werkzaam zijn in het hoger onderwijs. Dit jaar staan er mensen op de lijst die hebben laten zien dat kennis het antwoord is op de huidige economische malaise, aldus Pieter Gerrit Kroeger, hoofdredacteur van ScienceGuide. “Van Ham is met de kenniswerkersregeling een trendsetter geweest. Bovendien vonden onze lezers dat hij iemand is die zijn ideeën ook praktiseert. Niet ouwehoeren, maar doen.”

Prof.dr. Henk Don, hoogleraar in Rotterdam en lid van de Raad van Toezicht op de TU/e, is met vier anderen getipt als kanshebber voor een toppositie op de lijst van volgend jaar. Volgens ScienceGuide maakt hij kans op een toppositie in 2010 als het rapport dat ‘zijn’ commissie uitbrengt het hoger onderwijs voor decennia kan gaan bepalen. Don leidt een commissie die het vermogensbeheer van onderwijsinstellingen onder de loep moet nemen.