Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
TU/e participeert in nieuw duurzaamheidscentrum
2 september 2009 - De TU/e gaat in het International Center for Sustainable Excellence (ICSE) een permanente expositieruimte inrichten, waarbij de universiteit aan de hand van een achttal projecten en startende bedrijven haar betrokkenheid bij het thema duurzaamheid toont. Het ICSE, dat gevestigd is in de Philips Lichttoren, opent op maandag 7 september haar deuren voor het publiek. Gedeputeerde Onno Hoes doet de aftrap. x42_s.jpg
De Philips Lichttoren.

Het nieuwe internationale duurzaamheidscentrum moet dé ontmoetingsplaats worden voor mensen uit het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen, die actief zijn op het gebied van duurzaamheid. Bij het ICSE zijn inmiddels vijftig deelnemers betrokken, waaronder een breed scala aan bedrijven zoals printerproducent Océ, vuilverwerker Van Ganzewinkel, de Rabobank en kredietverstrekker en leasemaatschappij De Lage Landen. De deelnemers kunnen in het ICSE hun activiteiten en ideeën uitwisselen en zo mogelijk aan elkaar koppelen.

Voor de TU/e zijn werving, branding en wetenschapsvoorlichting de belangrijkste doelstellingen om in het centrum te participeren. Ook de interactie met het midden- en kleinbedrijf en grote bedrijven is een belangrijke overweging geweest. In de voor de TU/e beschikbare ruimte kunnen nieuwe ideeën, activiteiten, projecten, diensten, producten en technieken op het gebied van duurzaamheid gepresenteerd worden aan een divers publiek.

Deelnemers met een TU/e-achtergrond zijn onder meer de bedrijven BB-Con en Diligent en het afstudeerproject SlimRenoveren. Het eerstgenoemde bedrijf bouwt in organische vormen, waardoor besparingen mogelijk worden op gebruik van beton en staal, wat weer leidt tot een afname van de uitstoot van CO2. Van Diligent zijn er nieuwe biobrandstoffen te zien en SlimRenoveren presenteert een slimme methode om naoorlogse rijtjeswoningen eenvoudig en goedkoop aan te passen aan de moderne tijd. Ook het ‘tuktuk-project’, waarbij studenten van de TU/e een bestaande Indiase tuktuk-taxi zuiniger en schoner in gebruik hebben gemaakt, krijgt er een plekje.

Geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om de ICSE-opening op 7 september bij te wonen. Er zijn de gehele week activiteiten; voor het volledige programmaoverzicht klik hier.