Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
Duurzaamheid dag in de belangstelling
2 september 2009 - Het begrip duurzaamheid staat volop in de belangstelling op woensdag 9 september (09/09/09), de eerste nationale Dag van de Duurzaamheid. De TU/e is één van de negen onderwijsinstellingen die aan deze dag deelnemen. Stichting Urgenda heeft de Dag van de Duurzaamheid in het leven geroepen. x44_s.jpg

In heel Nederland begint het programma symbolisch om twee minuten voor twaalf. De actie aan de onderwijsinstellingen, genaamd ‘Hoe groen ben jij?’, heeft als doel overheid, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven te stimuleren meer aandacht te geven aan duurzaamheid in het onderwijs.

Aan de TU/e verzorgt prof.dr.ir. Harry Lintsen, hoogleraar Geschiedenis van de Techniek, eerst een inleiding (vanaf 11.48 uur) waarin hij het belang van het thema benadrukt. Vervolgens komen enkele afgevaardigden van studentennetwerk Morgen en het netwerk Leaders for Nature aan het woord. Zij zijn de initiatiefnemers van de actie. Dr.ir. Lex Lemmens, opleidingsdirecteur van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, reageert vanaf 12.23 uur vanuit zijn expertise op de daarvoor besproken onderwerpen.

Volgens dr.ir. Geert Verbong, organisator van de dag aan de TU/e, is het goed om het thema voor het voetlicht te brengen. “Duurzaamheid is één van de belangrijkste thema’s aan de TU/e, zo niet het belangrijkste. We concentreren ons op energie en op techniek, maar behandelen ook actuele onderwerpen als toenemende verontreiniging in ontwikkelingslanden en ‘smart building’. We willen studenten zoveel mogelijk bij duurzaamheid te betrekken. Zij zullen in de toekomst deze problemen moeten aanpakken en oplossen. We bieden ze hier mogelijkheden om hun curriculum te ‘vergroenen’ en daar maken steeds meer studenten gebruik van.”

De ‘duurzaamheidslezingen’ aan de TU/e op woensdag 9 september worden gehouden in collegezaal 16 van het Auditorium van 11.45 tot 12.45 uur.
Klik hier voor meer informatie.