Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

Student levert briljante studieprestatie

3 september 2009 - Jim Portegies (23) is onlangs bij zowel Wiskunde als bij Technische Natuurkunde geslaagd met het cijfer 10. Zijn diploma voor die laatste opleiding ontving hij al op 26 augustus en op 10 september ontvangt hij zijn diploma bij Wiskunde. Met twee tienen afstuderen is ook aan de TU/e een zeldzaamheid. x47_s.jpg
Jim Portegies.

Het gaat de getalenteerde student niet lukken bij zijn tweede diploma-uitreiking te zijn, want Portegies is recentelijk vertrokken naar het Courant Institute in New York - een hoogstaand instituut voor toegepaste wiskunde - om daar als promovendus aan de slag te gaan.

Hoewel hij een goed gevoel had over zijn werk, had hij de tienen niet verwacht. “Ik was aardig verrast toen ik een 10 kreeg voor Natuurkunde, daar reken je niet op”, zegt Portegies. “Bij Wiskunde later hoopte ik alleen maar op een hoog punt.”

Zijn afstudeerwerk bij beide studies gaat over gebonden toestanden van drie deeltjes, de zogeheten Efimov Trimers. Het gedrag van deze deeltjes in een vrije ruimte was wel bekend, vertelt Portegies, maar nog niet in een zogeheten harmonische potentiaalput.  Portegies rondde beide studies af in zes jaar.

Zijn prestatie is overigens niet uniek. Een half jaar eerder ging Jeroen Cottaar - inmiddels promovendus bij Natuurkunde - hem voor. Ook Cottaar behaalde zijn twee tienen bij dezelfde twee opleidingen. Cottaar concentreerde zich op het mengen van vloeistoffen. “Ik heb onder meer gekeken hoe en waar stoffen het beste mengen. Waar breng je een stofje in bij een vloeistof, zodat het optimaal en zo snel mogelijk mengt?”

Marcel Visschers van het Onderwijs- en Studentenservicecentrum (STU) laat weten dat twee jaar geleden ook een student met een 10 afstudeerde bij twee opleidingen, namelijk voor de opleidingen Embedded Systems en Electrical Engineering. In het afgelopen collegejaar kwam het negen keer voorkwam dat een student afstudeerde met een 10.

Ad van Bakel, medewerker bij het Onderwijsbureau van Natuurkunde, kon achterhalen dat een 10 bij Natuurkunde sinds 1965 slechts vier keer is voorgekomen. Volgens Hanneke Sanders, medewerkster Studentenadministratie bij Wiskunde en Informatica, komt een 10 bij deze studies ook slechts sporadisch voor. “Als het één keer per jaar is, is het al veel.”