Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief

TU/e-hoogleraar Ruth Oldenziel wordt tafeldame op televisie

9 juli 2009 - TU/e-hoogleraar Ruth Oldenziel zal vanaf 24 augustus geregeld te zien zijn op de commerciële televisiezender NET 5.  In het nieuwe programma De Tafel van 5 zal ze, onder leiding van Daphne Bunskoek en Katja Schuurman, actuele zaken bespreken. De uitzendingen zijn iedere werkdag van zeven tot acht uur ’s avonds. x9_s.jpg
Ruth Oldenziel.

Het praatprogramma laat telkens  ‘vijf opvallende vrouwen’ aan het woord die volgens NET 5 ‘geen blad voor de mond nemen’. Behalve Oldenziel zullen ook Hedy d’Ancona, Marina Bosman, Aaf Brandt Corstius, Paulien Cornelisse, Tara Elders, Fiona Hering, Jennifer Hoffman, Anousha Nzume, Frédérique Spigt en Georgina Verbaan in wisselende samenstelling te zien zijn.

Oldenziel is Amerikaniste en verbonden aan de faculteit IE&IS als hoogleraar Amerikaans-Europese techniekgeschiedenis. Ze verschijnt vaker op televisie en is ook op de radio te horen als commentator zodra Amerika in het nieuws is. Onder meer de Wereldomroep, Radio I, Business News Radio, Buitenhof, 2 Vandaag, RTL Z, NOS Aktueel en NOVA maken gebruik van haar kennis. De Eindhovense hoogleraar publiceerde tal van boeken over de Verenigde Staten en schrijft boekrecensies voor dagblad Trouw. Ook geeft ze lezingen over de Amerikaanse cultuur en politiek.

Na haar studie aan de Universiteit van Amsterdam woonde, studeerde en doceerde Oldenziel (1958) ruim tien jaar (1981-1992) in de Verenigde Staten. Zij behaalde haar masters in Amerikanistiek op Smith College en de University of Massachusetts en promoveerde aan Yale University in Amerikaanse geschiedenis.