Goldschmidt gastdocent bij nieuwe universiteitscolleges
10 september 2009 - Bioloog en schrijver Tijs Goldschmidt bijt het spits af als prominente gastdocent bij de zogeheten Eindhoven University Lectures.

Komend collegejaar moeten alle minorstudenten drie ECTS (studiepunten) aan ‘academisch vormende’ vakken volgen. Naast de grote collegereeksen Big Images en Big History kunnen studenten nu voor het eerst ook kiezen uit vijf kleine universiteitscolleges. Die zijn opgezet door het Platform Academische Vorming, dat hiermee wetenschap en maatschappij dichterbij elkaar wil brengen. Eén van die collegeseries is de Eindhoven University Lectures, waarbij een prominente gastdocent colleges geeft.

Auteur en bioloog Tijs Goldschmidt doceert vanaf 14 september onder meer over het ontstaan van nieuwe biologische soorten aan de hand van de honingkruipers van Hawaï en de Oost-Afrikaanse cichliden (vissoort) en de invloed van exotische plant- en diersoorten op lokale ecosystemen. De collegereeks wordt tussen 5 oktober en 9 november onderbroken als Goldschmidt meedoet aan het VPRO-programma ‘In het kielzog van de Beagle’. Over deze zeilreis van Rio de Janeiro naar Montevideo spreekt hij in een SG-lezing op woensdag 16 december.

De andere vier colleges gaan over risicoanalyse, wetenschap en pseudowetenschap, complexiteit en de rol van infrastructuurontwikkeling voor Europa. Het is de bedoeling dat vanaf nu jaarlijks een prominente gastdocent colleges geeft. (JvG)/.

Voor meer informatie zie