spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Effe zeuren
10 september 2009 - Waaraan denkt u als u het woord branding leest? Natuurlijk, aan ‘Broekje in de branding’ van Gerard Cox.

Maar nee, we hebben het over ‘branding’ - spreek uit brending. Dat gaan we met z’n allen doen in het komende seizoen (rijmt!). ‘Branding’ betekent ‘brandmerken’, in het Wilde Westen vooral gebruikt om runderen herkenbaar te maken en in de middeleeuwen om criminelen te merken.

Terzake. Cursor 36 kopt: ‘Brandingcampagne start in september’. Wij, de TU/e, zijn niet zichtbaar genoeg. ‘Verbeter dat!’, luidt de opdracht. Maar wat willen we de wereld laten zien? Volgens marketingcommunicatiespecialist Mark Rosmalen moeten we denken aan trefwoorden als ‘uitnodigend, inspirerend, toegankelijk en ambitieus’ en moeten we onze ‘interne waarden uitstralen’.

Blabla natuurlijk, praatjes vullen geen gaatjes! We moeten laten zien wat we allemaal kunnen en wat we allemaal doen. Liefst zouden we goede sier maken met onze Nobelprijzen, Fields Medals en Turing Awards, maar helaas: onze Nobelprijs bleek illusoir en onze enige winnaar van een Turing Award kreeg bij zijn overlijden nog een veeg uit de pan.

We moeten laten zien waar we goed in zijn, waarmee we Spinozapremies hebben verdiend, dat soort dingen. Maar het is allemaal glad ijs: als we ons vergelijken met de andere Nederlandse universiteiten, moeten we goed uit die vergelijking tevoorschijn komen. Waarin zijn we beter dan andere instellingen? Geven we hier beter onderwijs, zijn de carrièremogelijkheden hier beter? Kortom, wat zijn onze ‘selling points’?

We zijn goed bereikbaar per spoor, maar -bijna elk voordeel heeft zijn nadeel- dat betekent ook dat je van hier zonder overstappen naar Maastricht kunt, naar Tilburg, Delft, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam, allemaal plekken waar het ook goed toeven is, zowel voor studenten als voor hoogleraren.

Blijven over: onze sportvoorzieningen. Die zijn sinds de opening van het zwembad en de ontsluiting van de Dutmalatunnel -met dank aan twee wiskundigen- zelfs beter dan in Enschede.

Onze sportaccommodaties? Rotsen in de branding!

Fred Steutel

P.S. Naar aanleiding van de opening van ‘The Academic Year’: vijfhonderd Nederlanders werden anderhalf uur lang toegesproken door een half dozijn andere Nederlanders - in meer of minder gebroken Engels. Bizar!