Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e belangrijke partij in Logistiek Topinstituut Dinalog
17 september 2009 - De nieuwe naam van het Logistiek Topinstituut in Breda, waarin de TU/e en de Erasmus Universiteit de belangrijkste partijen zijn, wordt Dutch Institute for Advanced Logistics (Dinalog). TU/e-hoogleraar dr.ir. Jan Fransoo is lid van het bestuur van het Innovatieprogramma Logistiek en het daaraan verbonden topinstituut.

Vrijdag 11 september werd tijdens de eerste bestuursvergadering de nieuwe naam van het topinstituut bekend gemaakt. Fransoo, hoogleraar Operations Planning & Control aan de TU/e-faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, stond zes jaar geleden als lid van de Commissie Van Laarhoven aan de basis van de oprichting. Deze commissie stelde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken plannen op om innovatie in de logistieke sector te bevorderen.

De komende vier jaar moet uitvoering gegeven worden aan dit Innovatieprogramma Logistiek & Supply Chains. Voor 1 november moeten bij de ministeries van EZ en Verkeer en Waterstaat op detailniveau plannen worden aangeleverd die duidelijk maken hoe de samenwerking tussen het bedrijfsleven, de kennisinstellingen en de onderwijspartners eruit komt te zien.

Campus
Een belangrijk onderdeel van het topinstituut is de opzet van een Supply Chain Campus langs de A16 bij Breda. Volgens Fransoo wordt dit een plek waar afdelingen van grote logistieke bedrijven straks hun supply chains aansturen. “Het wordt dus geen plek waar vrachtwagens rijden of grote opslagloodsen komen te staan. Omdat er fundamentele kennis samenkomt over logistiek en supply chains, wordt het een omgeving waarin veel innovatie en samenwerking zal plaatsvinden”, aldus Fransoo. Het topinstituut Dinalog wordt volgens hem de vaste plaats waar samenwerking tussen bedrijfsleven en kennisinstellingen wordt gebundeld. “Europese rankings geven nu al aan dat de TU/e en de Rotterdamse Erasmus Universiteit in dit vakgebied wat betreft onderzoek en citaties bovenin meedoen”, aldus de hoogleraar logistiek. “Wanneer we dit samenbrengen, denken we hét topinstituut van Europa te kunnen worden. Stanford en MIT, leidende instituten in de VS, hebben al aangegeven dat ze met ons willen samenwerken.”

In totaal komt de komende vier jaar voor Dinalog en de Supply Chain Campus 60 miljoen euro beschikbaar, waarvan 25 miljoen van de overheid, eenzelfde bedrag van het bedrijfsleven en de kennisinstellingen en 10 miljoen van de gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant. (HK)/.