Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
In het Limburgs ‘kallen’ over proefopzetten en raytracing
22 september 2009 - Gelimbo, het dispuut van GEWIS (de studievereniging van Wiskunde & Informatica) dat bekend staat om haar liefde voor onze meest zuidelijke provincie, heeft voor het eerst een college in het Limburgs opgezet. Morgenavond luisteren tientallen studenten, ook niet-Limburgers trouwens, naar lezingen over proefopzetten en raytracing. x5_s.jpg

Dr.ir. Danny Holten, postdoc aan de subfaculteit Technische Informatica, verzorgt het college over ‘Raytracing’ met een hoogst zuidelijk accent. Ir. Marko Boon, promovendus aan de subfaculteit Technische Wiskunde, geeft een ‘Inleiding proefopzetten’ in zijn ‘moedertaal’.

Rob Ritzen van Gelimbo vertelt: “We wilden dit al langer doen, maar het kwam er niet eerder van. Het idee ontstond tijdens een Publieksdag, toen we erachter kwamen dat een docent Limburgs sprak. Uiteindelijk bleken dat er meer te zijn en zo hebben we twee docenten bereid gevonden het college te geven. De niet-Limburgse studenten kunnen nu ook zeggen dat ze het vanwege de taal niet begrijpen en niet alleen door de stof”, grapt Ritzen.

Naar verwachting meer dan dertig studenten wonen de colleges morgenavond bij - ook niet-Limburgers dus. Een kort voorproefje van het college van morgenavond van Boon: “Mie vertèlsel, dat in ut Sjaasbergs plat gegaeve waerd, heet ‘Inleiding Proofopzètte’ en geet euver gans willekäörige proofopzètte mit inne varrejabele. Ich kiek allein mar noar Kwalletatieve verkloarende varrejabele en behandel Inkelvoudige varrejasie analiese mit Medel geeigendheed kóntrol. Ich zal ee ekzempel gaeve mit ut pregram Sjtatgreffiks.”

Wie het bovenstaande moeiteloos kan volgen en meer wil weten (of er juist geen snars van begrijpt en daarom zijn hoop op morgenavond gevestigd heeft), kan zich voor de colleges aanmelden middels een mailtje aan gelimbo@gewis.nl. (JvG)