Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Eind 2009 besluit over multifunctionele studentenkaart
30 september 2009 - Voor de invoering van een multifunctionele studentenkaart aan de TU/e is een bedrag nodig van tussen de half tot één miljoen euro, aldus collegelid mr. Jo van Ham. Hij wil eind dit jaar de knoop doorhakken over een mogelijke invoering van de kaart.

De studentenfracties in de universiteitsraad, de PF en Groep-één, maken zich al jaren sterk voor de invoering van een multifunctionele studentenkaart, die voor diverse doeleinden te gebruiken is. Volgens Christopher Gits, fractielid van de PF, moet om te beginnen gedacht worden aan een betaalfunctie voor de hele universiteit. De kaart kan daarnaast dienen als identificatiemiddel en toegangskaart voor de bibliotheek, voor het Studentensportcentrum, de Bunker en andere universiteitsgebouwen.

Gits: “Als je met het door een scanner halen van je kaart je kunt aanmelden voor een tentamen, hoef je daarvoor ook niet elke keer weer een formulier in te vullen. Ook valt te overwegen om fietsenkelders op het terrein af te sluiten en alleen nog maar toegankelijk te maken voor kaarthouders. Daardoor staat je fiets een stuk veiliger.” Gits denk dat het zelfs mogelijk moet zijn om de pas te integreren met de stadspas van de gemeente Eindhoven, zodat je er ook in de stad gebruik van kunt maken.

Collegelid Van Ham zei maandag in universiteitsraad dat is onderzocht wat het gaat kosten om de kaart in te voeren. Dat is volgens hem een bedrag dat uitkomt tussen de half tot één miljoen euro. “Het uiteindelijke bedrag is afhankelijk van de manier waarop je de kaart wil invoeren. Wil je bijvoorbeeld in alle gebouwen oplaadpunten neerzetten.” Van Ham beloofde de U-raad om eind 2009 bekend te maken of het College van Bestuur de kaart gaat invoeren. (HK)