Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e grijpt naast ‘excellentie-pot’
1 oktober 2009 - De TU/e is opnieuw buiten de boot gevallen bij het Sirius Programma, waar universiteiten en hogescholen subsidie kunnen aanvragen voor de opzet van excellentieprogramma’s in de bachelor. De TU/e loopt daarmee twee miljoen euro mis.

Prof.dr. Alex van Herk, directeur van het Honors program, was al enkele weken op de hoogte van de afwijzing, die maandag 28 september officieel bekend werd gemaakt. Hij is er niet gelukkig mee en wil weten waarom de TU/e weer is gepasseerd: “Begin oktober zal de voorzitter van de beoordelingscommissie ons tekst en uitleg geven.”
In totaal heeft het Sirius Programma, dat gefinancierd wordt door het ministerie van OCW en deel uitmaakt van het Platform Bèta Techniek, deze tweede ronde negentien miljoen euro uitgereikt. Daarvan kreeg de TU Delft bijna twee miljoen en de Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit Leiden elk een bedrag van bijna vier miljoen. “Dat zijn zeer mooie bedragen”, erkent Van Herk.
Persoonlijk heeft hij wel een verklaring voor het mislopen van de subsidie. “Ik denk dat we het slachtoffer zijn van de wet van de remmende voorsprong. We hebben al enkele jaren een Honors program, dat talentvolle studenten verbreding van hun kennis biedt. Dit collegejaar noemen we dat het Honors Horizon program. Daarnaast zijn we nu met een tweede, verdiepende lijn gestart: het Honors Star program. Hiervoor hebben we subsidie aangevraagd.”

Extra materie
Het Honors Star program loopt de gehele bacheloropleiding door. Het gaat om het aanbieden van extra vragen en OGO-projecten. “Studenten kunnen laten zien dat ze die extra materie aankunnen. Het staat ook open voor iedere student, in tegenstelling tot het verbredende programma waarvoor we selecteren. Ik denk dat de commissie gedacht heeft: ‘Die TU/e heeft al wat lopen’. Ook kregen we de vraag voorgelegd waarom het Star program geen studiepunten oplevert. Dat is omdat we onze studenten niet willen overbelasten en daarom houden we het Star program in eerste instantie vrijblijvend.”
Problemen verwacht Van Herk niet direct door het mislopen van de subsidie. “We zijn met die tweede lijn gestart en hebben er toen subsidie voor aangevraagd. Dat we die niet krijgen is jammer, maar het vormt geen beletsel voor de voortgang.” (HK)/.