Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Kijk in de keuken
8 oktober 2009 - Dansende robots, zelfgemaakte bliksem, bevroren schaduwen, foto’s van geluid en zelfs lichaamstemperatuur vastleggen op de gevoelige plaat: je kon het zo gek niet bedenken, of het was te zien én doen tijdens de Publieksdag van de TU/e op zondag 4 oktober. Zo’n vijfduizend bezoekers kregen er een uniek kijkje in de wereld van de technologie en konden even in de huid konden kruipen van laborant, ontwerper of uitvinder. Lars Kriek (9) weet het zeker:
“Ik wil wetenschapper worden. De hele dag proeven doen lijkt me wel wat.”

Gluren in de zoötroop (of ‘filmcarrousel’)
van Technische Natuurkunde

Lars is samen met zijn zusje Meike (6) en hun moeder Esther naar de TU/e gekomen. “Ik ben laatst met school al hier geweest om te kijken bij de faculteit Bouwkunde en mama heeft ons pas twee keer meegenomen naar Nemo in Amsterdam. Wetenschap interesseert me heel erg en door de boeken op
school weet ik er ook al een beetje van.”

Lars en Meike Kriek maken shampoo in het Toverlab

De drie volgen niet één van de uitgestippelde routes, maar mama Esther heeft wat activiteiten uitgezocht die voor beide kinderen leuk zijn. “Ze schelen drie jaar, dus ze hebben heel andere interesses.” De familie begon haar bezoek bij de legorobots. Lars: “Het leek eerst heel gemakkelijk om ze te laten doen wat je wilde, maar dat was het niet. Bedoelde je rechts, dan liepen ze toch nog de andere kant uit. In de kelder van dat gebouw kon je een foto maken van je schreeuw, in een kamer waar je stem heel gek klonk. Als je hard schreeuwde tegen een apparaatje, dan werden de kleuren op de foto donkerder. Daarna zijn we naar het Wetenschap- en Techniekcircus geweest. Het was leuk om te zien, vooral toen ze schuim gingen maken.”

Rondje rijden in een elektrisch aangedreven Lotus bij Electrical Engineering

De volgende bestemming is het Toverlab. Lars en Meike krijgen witte jassen aan en een veiligheidsbril op. Ze gaan shampoo maken. Lars: “Ik wist niet dat er zout in shampoo zit. Ik ga er thuis wel echt mijn haren mee wassen, om te kijken of het werkt.” Daarna neemt het drietal een kijkje bij de faculteit Technische Natuurkunde. Terwijl Lars zich vergaapt aan de op stikstof zwevende magneet en aan de waterdruppel die lijkt stil te hangen in de lucht, is Meike gebiologeerd door het hologram van de leeuwenkop en het tekenfilmpje van de houthakker.
Tenslotte maken Esther en Lars een LED-lampje, terwijl Meike knutselt met kroonkurken en schuimrubber. Lars: “We kregen net kortsluiting. De batterijen werden heel heet. Nu zit er een kartonnetje onder en hij doet het! Ik heb niet zo’n zin om hem te versieren. Ik wilde alleen kijken of hij werkte.” (RS)

Bezoekers van het Kindercollege luisteren gespannen naar het betoog van hoogleraar Maarten Steinbuch (Werktuigbouwkunde) over robots

Foto’s: Bart van Overbeeke