Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Weer wat progressie TU/e op Times-ranking
8 oktober 2009 - Op de ranglijst van beste universiteiten, de Times Higher Education-QS World University Rankings (THE-QS) van 2009, heeft de TU/e weer voortgang geboekt. Van de 128ste positie schoof de TU/e dit jaar door naar plaats 120. In twee jaar tijd zijn tien plaatsen gewonnen.

De ranglijst, die vandaag (donderdag 8 oktober) bekend wordt gemaakt, wordt net als vorig jaar aangevoerd door het Amerikaanse Harvard. Yale moet dit jaar de tweede plaats afstaan aan Cambridge en genoegen nemen met de derde stek. Direct daarop volgen weer drie Britse universiteiten: het University College London, het Imperial College en Oxford.
De Universiteit van Amsterdam is de hoogstgeplaatste Nederlandse universiteit en steeg lichtjes van plaats 53 naar 49. Binnen de top-100 wordt de UvA gevolgd door Leiden (van 64 naar 60), Utrecht (van 67 naar 70) en Delft (van 78 naar 83).
Opmerkelijk noemen de onderzoekers de grote terugval van Noord-Amerikaanse universiteiten in de top-100. Vorig jaar waren dat er nog 42, dit jaar zijn het er ‘slechts’ 36. Steeds beter presterende universiteiten in Europa en Azië zijn er de oorzaak van. Europa heeft in de nieuwe ranking 39 instellingen in de top-100 (was 36) en Azië 16 (was 14). (HK)/.