Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Fonds gaat TU/e-medewerkers helpen bij carrièreswitch
14 oktober 2009 - De vakbonden aan de TU/e en het College van Bestuur hebben een fonds in het leven geroepen dat medewerkers van de universiteit moet helpen bij het maken van een carrièreswitch. Hiervoor is tot het einde van dit kalenderjaar vijftigduizend euro gereserveerd. x6_s.jpg

Met het employabilityfonds krijgen werknemers die langer dan vier jaar in vaste dienst zijn de mogelijkheid via scholing en stage hun loopbaan een nieuwe wending te geven, binnen of buiten de universiteit. Per toekenning geldt een maximum van tienduizend euro.

Het fonds is opgericht voor medewerkers die zich willen richten op ander werk dat andere kwalificaties vereist. “Mensen die vastlopen in hun eigen werk of hard toe zijn aan een nieuwe uitdaging, kunnen aanspraak maken op financiële ondersteuning, waarmee zij de overstap naar hun gewenste baan kunnen maken”, zegt woordvoerder van de vakbonden Martin van Gessel.

Medewerkers konden voor loopbaanadviezen al langer terecht bij Euflex, de organisatie die de werving en detachering van technologisch talent aan de TU/e regelt. Het verschil is dat medewerkers met behulp van het employabilityfonds hun ambities kunnen concretiseren en waarmaken. Van Gessel: “Dit kunnen de meeste uiteenlopende banen zijn. Voorwaarde is wel dat geïnteresseerden de gewenste ommezwaai in hun loopbaan goed motiveren. Zo moet het voorstel helder zijn afgebakend en concreet uitvoerbaar zijn. Een commissie van onder anderen vakbondsmensen ziet daarop toe.”

Van Gessel verwacht dat het uitkristalliseren van de toekenningscriteria nog wel wat voeten in de aarde zal hebben. “Dit project staat nog in de kinderschoenen. We hebben het een beetje afgekeken van de Universiteit van Amsterdam. De komende tijd moet de commissie steeds beter voor ogen krijgen onder welke voorwaarden een carrièreswitch goede kans van slagen heeft.”

De vakbonden denken dat niet alleen medewerkers baat hebben bij dit project, maar ook de universiteit. Van Gessel: “Geen organisatie wil medewerkers wier loopbaan op een dood spoor zit. Bovendien wordt met het wegvallen van die werknemers de personele doorstroming bevorderd. Jonge en gemotiveerde mensen kunnen zo worden binnengehaald.” (TA)