Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Plasma’s nieuw profileringsgebied
14 oktober 2009 - Het College van Bestuur van de TU/e heeft besloten het onderzoeksgebied ‘plasma’s’ aan te merken als negende profileringsgebied. Hiermee maakt de universiteit naar buiten toe duidelijk dat het plasmaonderzoek ziet als een belangrijk onderzoeksthema.
Prof.dr.ir. Gerrit Kroesen, hoofd van de vakgroep Elementary Processes of Gas Discharges (Technische Natuurkunde), wordt de kartrekker van het nieuwe profileringsgebied. De kern wordt gevormd door de groepen binnen het natuurkundige onderzoekscluster Plasma’s en Straling, aangevuld met de groep van prof.ir. Wil Kling (Electrical Power Systems, faculteit Electrical Engineering), maar daarnaast zijn volgens Kroesen nog diverse groepen betrokken bij plasmaonderzoek. “Je moet dan denken aan de groep van Maarten Steinbuch van Werktuigbouwkunde, die samenwerkt met Niek Lopes Cardozo op het gebied van kernfusie, maar ook René de Borst van diezelfde faculteit en Hans Niemantsverdriet en Jaap Schouten van Scheikundige Technologie.” (TJ)