Bijna zesduizend studenten en ruim tweeduizend hoogleraren en universitair hoofddocenten hebben middels een vragenlijst een beoordeling gegeven. De resultaten zijn aangevuld met informatie over de arbeidsmarkt voor starters zodat een goed beeld ontstaat over de kwaliteit en waarde van een opleiding.
Omdat studenten meestal niet in staat zijn om hun opleidingen te vergelijken met die van andere universiteiten, mogen zij een waardering geven voor onder meer de kwaliteit van het onderwijs, de academische vaardigheden die ze leren en de kansen die er zijn om in het buitenland te studeren.
De hoogleraren en universitair docenten beoordelen de opleidingen op hun vakgebied aan andere universiteiten. Ze kijken daarbij naar vier aspecten: de kwaliteit van het bachelorprogramma, het aanbod van masteropleidingen, de kwaliteit van docenten en de kwaliteit van hun wetenschappelijke publicaties.
Bachelor
De resultaten van ‘Beste Studies 2009’ zijn verdeeld in drie categorieën: brede universiteiten, specialistische universiteiten en technische universiteiten. In de laatste categorie prijken Eindhoven en Delft gezamenlijk bovenaan. Maar per faculteit is er wel verschil. Zo scoort Eindhoven naar de mening van studenten eerste plaatsen met de bacheloropleidingen Bouwkunde, Biomedische Technologie en Werktuigbouwkunde. De bacheloropleiding Technische Informatica kwam op een derde plaats (na Delft en Twente die samen eerste werden). Technische Bedrijfskunde op de TU/e eindigde op plaats vier (na RUG en TU Delft -samen tweede- en koploper Twente.)
Uitblinker
Het studentenoordeel over de masteropleidingen was voor Eindhoven zeer positief. Elektrotechniek, Industrieel Ontwerpen, Technische Innovatiewetenschappen, Technische Bedrijfskunde en Werktuigbouwkunde werden als beste gekozen van Nederland. Van Elsevier krijgt de TU/e-faculteit Elektrotechniek, die tegenwoordig als Electrical Engineering bekend staat, zelfs het predikaat ‘uitblinker’.
Uit de vragenlijst blijkt overigens dat slechts zeventien procent van de studenten na het behalen van hun bachelor overstappen naar een andere universiteit. Het belangrijkste motief was dat ze de masteropleiding elders inhoudelijk interessanter vinden. Ook de reputatie van de universiteit speelt bij die keuze een belangrijke rol.
De Elsevierbijlage met de volledige uitslag ligt vanaf zaterdag in de boekhandel. |