Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Industrial Design gaat samenwerken met Japanse topuniversiteit
5 november 2009 - De TU/e tekende maandag 26 oktober in Japan een samenwerkingsovereenkomst met de gerenommeerde Keio University. De faculteit Industrial Design (ID) wil kennis en mensen gaan uitwisselen met deze Japanse universiteit. De ondertekening valt samen met een bezoek van premier Balkenende en onderwijs-minister Plasterk aan Tokio.

De TU/e werd in Japan vertegenwoordigd door ID-hoogleraren prof.dr.ir. Jeu Schouten (decaan) en prof.dr. Matthias Rauterberg. De faculteit ID gaat samen met de Graduate School of Media Design van Keio University onderzoek doen op het gebied van intelligente omgevingen en gezondheidszorg.

Joint PhDs
De samenwerking, waarvoor vorige week de eerste stap werd gezet, moet vooral tot uitdrukking komen in de uitwisseling van kennis en personen. Zo kunnen docenten straks dubbelbenoemingen krijgen. Studenten en promovendi kunnen kiezen voor joint PhDs en joint masters, met een diploma van zowel Keio als de TU/e.

De bekrachtiging van de nog prille samenwerking vond plaats tijdens een bezoek van premier Balkenende en minister Plasterk van OCW aan Japan in het kader van vierhonderd jaar Japans-Nederlandse betrekkingen. Balkenende ontving tijdens dit bezoek een eredoctoraat van Keio University, de oudste hoger onderwijsinstelling van Japan en beschouwd als één van de meest prestigieuze universiteiten van het land. De oprichter van de universiteit (1858) had al nauwe banden met Nederland en was zelfs de Nederlandse taal machtig. (FvO)/.