Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e derde bij Delta Water Award
26 november 2009 - De TU/e heeft samen met de Radboud Universiteit Nijmegen en ingenieursbureau Arcadis de derde plaats behaald bij de Delta Design Award, een nieuwe landelijke prijs voor het meest innovatieve idee voor de delta van de toekomst. Het plan ‘Tidal Economy’ beschrijft een economie en duurzame leefomgeving die profieert van het getij. De TU/e-inbreng komt van hoogleraar prof.dr. Cees Midden en universitair docent dr. Ruud Zaalberg, beiden van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences. Zij hielden zich vooral bezig met de vraag hoe het plan het beste draagvlak vindt bij bewoners en bestuurders.

De partijen werkten hun concept concreet uit met de zogeheten getijdenterrasdijk. Deze honderden meters lange dijk zorgt voor veiligheid en biedt tegelijkertijd ruimte voor landbouw, recreatie en natuur. De dijk heeft terrassen aan de zeezijde, die de golven breken. Zaalberg: “De dijken hoeven door de breekfunctie van de terrassen niet opgehoogd te worden. Dat voorkomt dijkverzwaring.”

De jury prees de innovativiteit van het plan en de uitwerking van de buitenzijde van de dijk. De Zeeuwse gemeente Reimerswaal en San Francisco (VS) hebben interesse getoond om de dijk daadwerkelijkheid te ontwikkelen. Aan de derde plek is een geldsom van vijfduizend euro verbonden. (TA)/.