Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
“School is voor sufferds”
3 december 2009 - Journalist en tv-presentator Jort Kelder peperde het er maar even goed in bij de TU/e-studenten in een bomvolle Blauwe Zaal. Van studeren word je niet rijk. “School is voor sufferds”, benadrukt de oud-hoofdredacteur van zakenblad Quote met een knipoog.
Foto: Bart van Overbeeke

De statistieken wijzen het immers uit. De meeste rijke ondernemers zijn voortijdige schoolverlaters. En slechts tien procent uit de Nederlandse lijst der rijken, de Quote 500, heeft een academische studie genoten. “En dat zijn niet eens echte ondernemers”, voegt de bekende dandy toe.

Kelder was dinsdagmiddag 1 december te gast tijdens de eerste week van de Wervingsdagen, het jaarlijkse carrière-evenement van de TU/e. In een lezing legde hij uit hoe je als startende entrepreneur rijk wordt. Aansluitend gaf de tv-presentator de workshop ‘Hoe bereikt een techneut de top?’ (zie foto).

Aan tips geen tekort tijdens Kelders lezing. De spreker kleedt zijn boodschap in met korte anekdotes en weet de lachers geregeld op de hand te krijgen. Zo kraakt hij gekscherend topadvocaat Bram Moszkowicz af, die een rechtszaak aanspande tegen Kelder wegens smaad in de zaak rondom topcrimineel Willem Holleeder. Een glorieuze 5-0 overwinning, aldus de presentator van het tv-programma ‘Bij ons in de PC’. “Uiteindelijk werd het dan toch 4-1. Ik mocht hem van de rechter geen maffiamaatje meer noemen. Ach, vooruit dan. Anders werd het ook zo zuur voor hem.”

Zijn verhaal over Moszkowicz moet de tip ‘wees dwars en koester je vijanden’ illustreren. Veel adviezen worden omlijst en toegelicht met ludieke citaten van rijken der aarde en voorbeelden uit de ondernemerspraktijk van de nouveau riche. Een greep uit Kelders adviezen: ‘Ben hebzuchtig’, ‘neem risico's’, ‘liever lui dan moe' (het gaat om een goed idee), ‘ben zuinig’, ‘pas op met de vrouwtjes’ en ‘alles wat vaart, vliegt en vrijt…. huren!’. Maar de tv-bekendheid wil de studenten uiteindelijk vooral aansporen om zelf een bedrijf op te starten. Een goed idee hebben, een bedrijfje beginnen en, zo nodig, op je bek gaan. “Dus ik zeg jullie: geen bazen en op naar de vrijheid, jongens.” (TA)