Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Rubicon-onderzoekers TU/e naar de VS
16 december 2009 - Twee jonge TU/e-onderzoekers hebben van NWO een subsidie uit het programma Rubicon toegekend gekregen. Er werden er vijfendertig toegekend onder honderddertig aanvragers. De pas gepromoveerde onderzoekers gaan er ervaring mee opdoen in het buitenland.

Dr.ir. Martin Wolffs en dr.ir. Arjan Zoombelt, beiden afkomstig van de faculteit Scheikundige Technologie, zitten de komende twee jaar aan de westkust van de VS. Zij krijgen een onkostenvergoeding van NWO afhankelijk van de gekozen bestemming.

Wolffs vertrekt 11 januari naar het Materials Research Laboratory van de University of California Santa Barbara. Hij gaat onderzoeken hoe plastic materialen met verschillende functionaliteiten samengevoegd kunnen worden. “Op dit moment is dat nog niet mogelijk, omdat die verschillende stukken plastic bij het samenvoegen op elkaar reageren. Als we dit eenmaal voor elkaar krijgen, zeg maar het maken van een soort plastic ‘patchwork’, gaat een heel nieuwe wereld open, bijvoorbeeld op het gebied van biomedische toepassingen.”

Zoombelt is inmiddels al werkzaam aan Stanford University. Hij richt zich op plastic elektronica en onderzoekt aan de hand van verschillende moleculen welke pakking het beste ladingstransport oplevert. De prestaties van plastic elektronica zijn namelijk sterk afhankelijk van ladingstransport. Hoe netter moleculen geordend zijn, des te beter transporteert het materiaal ladingen. (HK)