Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Laptopdieven slaan slag op TU/e-campus
28 januari 2010 - Zes laptops werden afgelopen week gestolen op verschillende plaatsen op het TU/e-terrein. Twee verdwenen er tijdens de donderdagborrel bij natuurkundige studievereniging Van der Waals, twee laptops werden maandag gestolen bij de faculteit Electrical Engineering en nog eens twee werden die dag ontvreemd bij studievereniging GEWIS (Wiskunde & Informatica).

Teamleider Hay Becks van de BedrijfsHulpVerlening zucht. Al jaren proberen de beveiligers studenten en medewerkers ervan te doordringen vooral waardevolle zaken achter slot en grendel op te bergen, “maar het blijft moeilijk, zeker als mensen hiervoor naar een kluisje een stukje verderop moeten lopen. De aandacht verzwakt snel weer”.

Vooral de donderdagmiddag, wanneer de meeste studieverenigingen borrelen, is volgens Becks een zwak moment. Zo bleek ook donderdag 21 januari weer, toen twee studenten Technische Natuurkunde zonder hun meegebrachte laptops huiswaarts moesten keren. Eén van de laptops was met een kabelslot vastgelegd, de andere stond op de grond. Wel werd in de G-vleugel van N-laag een andere, lege laptoptas teruggevonden. Becks sluit niet uit dat de dief een wisseltruc heeft toegepast.

Hetzelfde gebeurde maandag 25 januari in Impuls (het voormalige E-laag), waar een medewerker van de faculteit Electricial Engineering het slachtoffer werd van diefstal. Twee laptops werden gestolen: één van de universiteit, één van hemzelf. Ook hier werd een lege notebooktas teruggevonden, evenals in het Hoofdgebouw waar op dezelfde dag twee laptops werden gestolen bij studievereniging GEWIS.

Zoete inval
Volgens Becks zijn de verenigingsruimtes vaak makkelijk toegankelijk en zijn de vaste gebruikers daarvan niet altijd even alert op vreemde bezoekers. Pr-functionaris Leanne Scheepers van GEWIS erkent dat. “Vooral in tentamenweken, zoals nu, lopen er meer mensen hier over de verdieping dan anders en kennen we niet iedereen.” GEWIS-leden zetten hun laptops veelal bij de kapstok vlakbij de deur, “dat wordt als redelijk veilig beschouwd”. Niet helemaal terecht, zo bleek maandag weer - reden voor de vereniging om direct extra waarschuwingsbriefjes op te hangen, aldus Scheepers.

Ook Van der Waals waarschuwt haar leden voor dieven en tipt om laptops in elk geval vast te ketenen, maar liever nog op te bergen in een kluis. Er zijn kluisjes verderop in het gebouw, maar het verenigingsbestuur overweegt om werk te maken van kluisjes in de eigen (G-)vleugel. “We hopen dat de faculteit hieraan wil meewerken”, aldus voorzitter Gijs ten Haaf. (MvdV)/.