Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Studentenkapel biedt Huub Oosterhuis platform

29 januari 2009 - Priester, theoloog en dichter Huub Oosterhuis komt zaterdag 6 februari naar de Studentenkapel aan de Kanaalstraat in Eindhoven. Hij zal er spreken tijdens de eerste viering van de onlangs opgerichte Stichting Oecumenische Vieringen Eindhoven (SOVE). De Studentenkapel biedt Oosterhuis en SOVE haar ruimte aan omdat het bisdom Den Bosch niet wilde dat de bijeenkomst zou plaatsvinden in de Catharinakerk.

x2_s.jpg
Huub Oosterhuis

Oosterhuis (76), vader van de bekende zangeres Trijntje Oosterhuis, vertaalde onder meer eeuwenoude liturgische teksten in hedendaagse liederen en poëzie, om zo een meer herkenbare spirituele inhoud te krijgen. Zijn werk is bekend bij zowel de protestantse als katholieke gemeenschap en kent voor- en tegenstanders.

Studentenpastor Elisabeth Fricker van de Eindhovense Studentenkerk ESK, geeft aan dat in de Studentenkapel al dertig jaar oecumenische vieringen worden gehouden. “Daarbij worden veel liederen van Oosterhuis gezongen. Wij kunnen en willen niet anders dan hem welkom heten.”

Of de maandelijkse vieringen Leerhuis & Liturgie van SOVE blijvend onderdak vinden in de studentenkapel, weet Fricker nog niet. “Het is een eenmalige gebeurtenis. Onze eerste aandacht gaat uit naar studenten en hoe wij hen kunnen ondersteunen in hun persoonlijke en geestelijke ontwikkeling. Maar wij delen en vieren het Bijbels geïnspireerde gedachtegoed van Oosterhuis. Een verdere samenwerking zou bevruchtend kunnen werken.” (FvO)