Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Bouwkunde bedenkt boogstal voor varkens

5 februari 2010 - In Midden-Limburg wordt binnenkort de eerste boogstal voor varkens in gebruik genomen. De leerstoel Productontwikkeling van de faculteit Bouwkunde was nauw betrokken bij dit nieuwe onderkomen. x5_s.jpg
De Boogstal in Sint Odiliënberg

Het heeft projectleider ir. Roel Gijsbers, ir. Mark Cox  en afstudeerder ir. Tim de Haas  heel wat spitwerk gekost. Als het gaat om innovatieve gebouwen voor de veehouderij, dan zijn er meestal weinig gegevens voorhanden. “Boeren bouwen nu eenmaal traditioneel en schuwen liever risico’s.”

Het was waarschijnlijk ook de reden waarom sommige vooruitstrevende plannen van het drietal sneuvelden. Toch was hun boogstal, voorzien van klimatologische foefjes, interessant genoeg om te bouwen. “Goedkoop en snel, dat zijn belangrijke factoren in de bouwwereld. Bovendien kent het gebouw een hoge mate van flexibiliteit”, aldus Gijsbers.

Het concept van de boogstal is enkele jaren geleden door Gijsbers al met succes beproefd met runderen. Intussen staan er twee boogstallen voor koeien. Maar in een varkensstal speelt ook de klimaatbeheersing een grote rol. ’s Zomers is er een overschot aan warmte, ’s winters juist een tekort. Terwijl vleesvarkens in een stal alleen overleven bij een enorme hoeveelheid ventilatie en een stabiele staltemperatuur van circa twintig graden Celsius.

Aanvankelijk wilden de leerstoel een duurzame ingreep toepassen en iets doen met het terugwinnen van warmte geïntegreerd in het dakvlak. Maar het vooruitstrevende plan werd door de opdrachtgever om eerder genoemde reden teruggeschroefd. Nu is gekozen voor een dak van drie lagen, bestaande uit transparante folies en isolerende luchtkamers. “Energetisch is dat niet optimaal”, erkent Gijsbers. De vrij dragende overspanning biedt wel extra daglicht en draagt bij in het welzijn van de dieren. “Het is een stal met een mooie uitstraling door vorm en kleurgebruik”, meent Gijsbers.

Het project wordt gesteund door de EU en het ministerie van LNV, dat bijna twee ton bijdraagt. De voordelen van de boogstal zijn ook hulporganisaties niet ontgaan. In samenwerking met het Rode Kruis ontwikkelt de TU/e een zogeheten ‘Collective Centre’. Deze moet in de toekomst onderdak en maatschappelijke voorzieningen bieden aan vluchtelingen uit oorlogsgebieden en slachtoffers van natuurrampen. De onderdelen van het eerste prototype liggen al op het universiteitsterrein klaar. Binnenkort wordt een poging ondernomen om het prototype in één dag te bouwen. (FvO)

De Boogstal biedt extra veel daglicht.