Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bonden: koopkrachtbehoud voor universiteitspersoneel
4 maart 2010 - De vakbonden en de VSNU onderhandelen sinds 16 februari over een nieuwe cao. Belangrijkste eisen van de bonden zijn een loonsverhoging van 1,25 tot 1,5 procent en behoud van werkzekerheid en kennis aan de universiteiten.

De economische ontwikkelingen zijn sterk veranderd ten opzichte van 2007 toen de laatste collectieve arbeidsovereenkomst werd afgesloten. Daarom zet ABVAKABO FNV in op een gematigde loonontwikkeling en op werkzekerheid en werkgelegenheid.

Onderhandelaar Marieke van den Berg van ABVAKABO FNV verwacht dat de onderhandelingen lang gaan duren. “Net als de andere werkgevers in de publieke sector houdt de VSNU vast aan de nullijn. Maar wij overvragen absoluut niet. Met onze looneis wordt de positie van de universiteitsmedewerkers niet beter, maar in ieder geval ook niet slechter. Het behoud van koopkracht is een heel redelijke eis.”

De bonden stellen verder voor om het experiment met functiecontracten te verlengen. Ook de studie naar nieuw ‘levensfasebewust personeelsbeleid’ moet volgens hen worden verlengd. En de seniorenregelingen moeten in stand blijven, totdat er nieuwe afspraken zijn. Ook moeten er meer werkervaringsplaatsen komen voor mensen met een moeilijke arbeidsmarktpositie.

Behalve de ABVAKABO zitten ook de vakbonden CNV Publieke Zaak, AC/FBZ en CMHF aan tafel met de VSNU. De nieuwe cao zal vermoedelijk gelden voor een jaar. (FvO)/.