Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-student roept op tot actie
11 maart 2010 - Student Technische Innovatiewetenschappen Rick Wolbertus vindt het niet toelaatbaar dat de basisbeurs een lening wordt, zoals het vorige kabinet wilde. Hij wil daarom alle TU/e-studenten oproepen om mee te gaan naar de demonstratie die Comité SOS op 25 maart houdt in Den Haag. Ook aan de TU/e gaat hij actievoeren en wel op 22 maart.

In Cursor 19 sprak Wolbertus zich uit over zijn ongenoegen dat er in Eindhoven weinig tot niets te merken was van acties tegen de afschaffing van de basisbeurs. “Ik ben bereid tot actie, wie doet er met mij mee?”, schreef hij in zijn opiniërende brief in de rubriek ‘En ik vind’. Het leverde bruikbare reacties op en samen met SP-lid en Bouwkundestudent Jouke de Boer heeft Wolbertus zich aangesloten bij het landelijke Comité SOS. Dat is een samenwerkingsverband van studentenclubs dat zich inzet tegen bezuinigingen in het hoger onderwijs.

Op maandag 22 maart zullen De Boer en Wolbertus met medewerking van studentenpartij PF op het Limbopad aandacht vragen voor de demonstratie in Den Haag. Mogelijk gaan zij hulp in natura uitdelen aan arme studenten. “Wanneer de basisbeurs terugbetaald moet worden, is het voorstelbaar dat studeren alleen nog voor kinderen met rijke ouders haalbaar is. Dan zijn voedselpakketten misschien wel nodig”, zegt Wolbertus. Hij kan nog hulp gebruiken voor die dag en roept TU/e-studenten op zich bij hem te melden. Dat kan via r.wolbertus@student.tue.nl (NS)/.