Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Duurzaamheidsprijs Shell voor TU/e-alumna
11 maart 2010 - Anitha Sarkar, alumna van de TU/e-opleiding Sustainable Energy Technology, heeft de Shell Master Prijs 2009 gewonnen voor haar onderzoek naar zonnecellen. Dinsdag 9 maart kreeg zij deze duurzaamheidsprijs met bijbehorende cheque van vijfduizend euro uitgereikt.
Anitha Sarkar kreeg de cheque uit handen van Shell-directeur Peter de Wit.

Sarkar bewees met haar project ‘Spectral conversion materials for improving solar cell efficiency’ dat zonnecellen meer energie produceren als er een speciale coating op wordt aangebracht. Deze coating zorgt ervoor dat een deel van het zonlicht wordt omgezet in een andere kleur waardoor het bruikbaar wordt voor het omzetten in elektriciteit. Volgens Sarkar kan op deze manier zonne-energie geproduceerd worden tegen lagere kosten per kWu. Sarkar haalde met dit onderzoek bij de capaciteitsgroep Plasma & Materials Processing cum laude haar master Sustainable Energy Technology. Bij deze groep doet ze inmiddels een promotieonderzoek.

De prijs voor het beste duurzame bachelorproject ging naar Jan de Weerdt van de Universiteit Twente voor zijn onderzoek naar de groei van algen.

Met de prijzen wil Shell jong technisch talent stimuleren onderzoek te doen naar technologische oplossingen met een duurzaam karakter. (SK)/.