Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Film draait in Holland Paviljoen Shanghai
Wetenschapsfilm TU/e-instituut in première
22 april 2010 - Het TU/e-Institute for Complex Molecular Systems (ICMS) presenteert dinsdag 27 april zijn eerste driedimensionale wetenschapsfilm over een van de onderzoeken die binnen het instituut en de faculteit BMT plaatsvinden. De film wordt vanaf mei doorlopend gedraaid in het Holland Paviljoen tijdens de Wereld Expo in Shanghai.

De Animatiestudio van ICMS, onder leiding van dr.ir. Koen Pieterse, heeft afgelopen maanden gewerkt aan de film ‘Towards a living artificial kidney’. Vrij vertaald ‘Op weg naar een levende kunstnier’. In één minuut wordt in driedimensionale beelden getoond wat de stand van zaken is in het onderzoek en wat de toekomst brengen kan. Ir. Sagitta Peters, business manager van ICMS: “We hopen dat de animatiefilm inzichtelijk maakt hoe je door gebruik van supramoleculaire polymeren, waarin bio-actieve groepen kunnen worden verankerd, de juiste cellen op de juiste manier kunt laten groeien. Zo krijg je in de toekomst hopelijk een werkend membraam dat dezelfde functie als een nier vervult, namelijk bloed zuiveren.” Het onderzoek hiernaar staat onder leiding prof.dr. Bert Meijer en universitair docent dr.ir. Patricia Dankers.

De première, in grand café La Gare du Sud voor een besloten publiek, is in handen van de gemeente Eindhoven die alle betrokken wetenschappers, bedrijven en kunstenaars voor de vertoning heeft uitgenodigd. De bijeenkomst is tevens bedoeld als officieel afscheid van de delegatie die naar Shanghai vertrekt om daar Nederland te vertegenwoordigen op de Wereld Expo. Hoewel het om een besloten voorstelling gaat, wil ICMS de film zo snel mogelijk voor een breed publiek tonen. Gedacht wordt aan verspreiding via internet en mogelijk dat, parallel aan Shanghai, er ook aan de TU/e een beeldscherm wordt geplaatst.

Volgens Peters zijn de kosten en waarde van de film ‘niet direct in geld uit te drukken’. “Deze film laat zien hoe fascinerend wetenschap kan zijn. Het brengt abstracte wetenschappelijke termen heel beeldend over. Dat is goed, want hierdoor kunnen wetenschappers beter communiceren over ingewikkelde zaken. En tegelijkertijd kunnen we het onderzoek onder aandacht brengen van een breed publiek.” (FvO)/.