Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Voorproevers gezocht voor nieuwe cateraar
22 april 2010 - De TU/e gaat proefdagen inzetten bij de aanbesteding voor de catering. Dienst Interne Zaken (DIZ) zoekt hiervoor vijftien medewerkers en vijfendertig studenten die het eten en drinken gaan proeven van een aantal cateraars.

Behalve de prijs en kwaliteit van het aanbod, zal de groep ook een oordeel vellen over de presentatie, de bediening en afhandeling. De proefdagen vinden plaats tussen 7 en 11 juni in de kantine van het Paviljoen en maken deel uit van de aanbesteding die de TU/e momenteel doet voor de exploitatie van de bedrijfsrestaurants van 2011 tot en met 2016. De proefkonijnen moeten een afspiegeling vormen van alle mensen die dagelijks aan de TU/e studeren en werken. Wie aan wil schuiven moet voor 15 mei een mailtje sturen met vermelding van persoonlijke gegevens naar: facilityservices@tue.nl.

Niets zo delicaat als de aanbesteding van de catering. Want te harde broodjes, lauwe soep en ongezellige kantines leiden al snel tot dagelijks gemor. Om alle smaken te bedienen en iedereen opgewekt te houden op de TU/e-campus, worden nu voor het eerst in de geschiedenis van de TU/e proefdagengehouden.

Het klinkt allemaal luchtig, maar vergis je niet. De totale jaaromzet van de catering aan de TU/e bedraagt ongeveer vier miljoen euro. Een lucratieve klus dus voor toekomstige cateraars, die door Monique Kuyck en Bertie Fijneman van de Dienst Interne Zaken zijn uitgenodigd om een inschrijving te doen. De aanbesteding is opgesplitst in drie onderdelen. Kavel 1 is de catering in Kennispoort, kavel 2 betreft de bedrijfsrestaurants en zogeheten banqueting en kavel 3 gaat over de horeca in de University Club en De Zwarte Doos.

Kuyck: “We hebben tien kandidaten geheel volgens de aanbestedingsregels geselecteerd. Daarbij is ook gekeken naar kleinere cateraars die goed zouden passen bij Kennispoort of De Zwarte Doos.”

De TU/e heeft een eisenpakket bij de tien kandidaten neergelegd. Naar verwachting zullen enkele cateraars daaraan kunnen voldoen. Zij worden uitgenodigd om in juni ieder een proefdag te houden in het Paviljoen. Behalve technische aspecten (hoe warm moet een kroket zijn), speelt ook variatie van aanbod een rol. “Met veel buitenlandse studenten kun je niet alleen aankomen met aardappelen. Ook rijst en mie zullen zeker gevraagd zijn”, zegt Fijneman.

“Versbeleving is het sleutelwoord. Als je een bedrijfsrestaurant binnenloopt, moet je verlekkerd raken. Worden overgehaald om aan te schuiven”, meent Kuyck. Daarom gaat de aanbestedingscommissie nadrukkelijk kijken naar de presentatie van de cateraars. Om te voorkomen dat de cateraars alleen die ene proefdag als een zonnetje schijnen, wordt iedere presentatie op foto en film vastgelegd. Met dit materiaal in handen kan de DIZ eventueel cateraars aanspreken als ze nadien verzaken.

Prijzen
En dan zijn er natuurlijk de prijzen. Voor het eerst laat de TU/e dat in grote mate over aan de cateraar zelf. De prijs voor een basispakket, zeg maar soep, melk, een broodje met beleg en een appeltje, moet tussen de 2,50 en 3 euro gaan kosten. Kuyck: “Dat tarief leggen we vast inclusief de jaarlijkse prijsindex. Voor de rest is een bandbreedte afgesproken. Maar als een cateraar een luxe belegd broodje wil verkopen voor vijf euro en dat loopt goed, wie zijn wij dan om dat te verbieden?”

Om de kwaliteit in de toekomst te waarborgen, wordt met de cateraars een normering afgesproken, een nulmeting gedaan, klantenonderzoek gedaan en ‘mystery guests’ op gezette tijden gaan lunchen in de restaurants van de faculteiten. In juli wordt duidelijk wie de knorrende magen aan de TU/e in de toekomst mag gaan vullen. (FvO)/.