Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
U-raad kritisch over evaluatie reorganisatie CEC
22 april 2010 - De universiteitsraad wil geen oordeel uitspreken over de validiteit en betrouwbaarheid van de evaluatie de reorganisatie van het Communicatie Expertise Centrum (CEC). Men is niet gelukkig met het feit dat het huidige diensthoofd drs. Brigitte Rijshouwer zelf de evaluatie heeft uitgevoerd. Ook zijn na drie jaar een boel zaken nog niet afgerond, aldus de U-raad.

Dr. Allard Kastelein, lid van de personeelsfractie in de U-raad, zei maandag dat een solide methodische verantwoording, die nodig is om een goed oordeel te kunnen geven over de waarde van het evaluatierapport, ontbreekt. De U-raad had ook stevige kritiek op het feit dat het huidige diensthoofd de evaluatie zelf heeft uitgevoerd. Kastelein: “De U-raad ziet dit rapport als een persoonlijk visiedocument over de bedrijfsvoering van het CEC.” Volgens hem had elke twijfel over subjectiviteit voorkomen kunnen worden door de evaluatie te laten uitvoeren door een onafhankelijke deskundige partij. Mr. Jo van Ham, lid van het College van Bestuur, meldde dat er geen signalen zijn binnengekomen die twijfel oproepen over de objectieve benadering door CEC-hoofd Rijshouwer.

Dat nog niet alles wat in het reorganisatieplan stond, is afgerond en uitgevoerd, zag Van Ham ook niet als een probleem. “De reorganisatie en de manier waarop de dingen op dit moment lopen en werken binnen het CEC, zijn voor mij zaken die in elkaar overlopen. Ik ben niet van plan om over elk project dat het CEC nog gaat uitvoeren, rapport uit te brengen”, aldus het CvB-lid.

Overigens heeft ook de Dienstraad de reorganisatie geëvalueerd. Het algemene beeld dat daarbij naar voren is gekomen, is positief. De Dienstraad benoemt echter wel drie aandachtspunten die in het oog gehouden moeten worden: het veelvuldig inhuren van externe communicatiebureaus, de werkdruk voor de facultaire communicatiemedewerkers en de communicatie tussen het CEC en de directeuren bedrijfsvoering van de faculteiten. (HK)/.