Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Lundqvist wordt voorzitter SURF

22 april 2010 - Vertrekkend bestuursvoorzitter van de TU/e, Amandus Lundqvist, wordt de nieuwe voorzitter van de stichting SURF. Dat heeft het algemeen bestuur van SURF vandaag, donderdag 22 april, laten weten. Lundqvist gaat op 1 mei, direct na zijn afscheid van Eindhoven, aan de slag voor SURF.  In de stichting werken de Nederlandse universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstellingen samen aan grensverleggende ICT-innovaties.

x2_s.jpg
Amandus Lundqvist. Foto: Bart van Overbeeke

Volgens een woordvoerder van SURF was de beslissing al op 30 maart door het dagelijks bestuur van SURF genomen. De keuze voor Lundqvist is woensdag 21 april door het algemeen bestuur vervolgens bekrachtigd. De TU/e-bestuurder volgt Willem te Beest op, collegelid van de Universiteit Leiden, die deze functie de afgelopen vier jaar vervulde.

Als voorzitter van SURF zal Lundqvist zich onder meer hard gaan maken voor het ontwikkelen van een nationale transparante en competitieve ICT-onderzoeksinfrastructuur, het behoud van de koppositie op het terrein van netwerkinfrastructuur, bevorderen van open content en het verhogen van kwaliteit en rendement in het hoger onderwijs.

In een reactie laat Lundqvist weten: “Het mooie aan SURF is dat het twee werelden bij elkaar brengt: die van ICT en die van het hoger onderwijs. Dat past prima bij mijn achtergrond in de ICT-sector en mijn werkzaamheden voor de TU Eindhoven. Met alle bij SURF betrokken partijen heb ik in het verleden te maken gehad; nu heb ik dat weer, vanuit een nieuwe invalshoek.” (FvO)