Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Hoogleraar TU/e wint Speurwerkprijs

22 april 2010 - Prof.dr.ir. René Janssen, hoogleraar aan de TU/e-faculteit Scheikundige Technologie, krijgt dit jaar de Speurwerkprijs van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI NIRIA). Hij verdient zijn prijs voor de talrijke baanbrekende bijdragen op het gebied van polymere zonnecellen, beter bekend als plastic zonnecellen. Dat maakte KIVI NIRIA vandaag, donderdag 22 april, bekend. x3_s.jpg
Hoogleraar René Janssen. Foto: Bart van Overbeeke

De KIVI NIRIA Speurwerkprijs wordt voor wisselende vakgebieden toegekend. Dit jaar ging het om de categorie 'Materialen voor duurzame energie'. De jury vond in Janssen de beste kandidaat die onderzoek heeft verricht op het gebied van de materiaalkunde, dat een robuust gebruik van duurzame energiebronnen mogelijk maakt. “Het gaat daarbij om doorbraken in de materiaalontwikkeling voor energieconversieprocessen, waarbij een innovatieve systeembenadering met integratie van disciplines en sectoren veelal noodzakelijk is”, aldus het juryrapport.

Prof. René Janssen verdient volgens de jury de Speurwerkprijs vanwege zijn grote wetenschappelijke bijdrage op het gebied van de functionele moleculaire materialen en organische halfgeleiders. In het bijzonder vanwege de polymere zonnecellen, ofwel plastic zonnecellen.

Deze halen weliswaar niet de rendementen van silicium zonnecellen, maar hebben wel andere voordelen. De plastic zonnecellen kunnen, net als een krant, op een drukpers worden vervaardigd. De hoge productiesnelheid maakt deze technologie in potentie erg goedkoop. Ook zijn plastic zonnecellen buigzaam en licht. Hierdoor zijn ze geschikt voor toepassingen op voertuigen of kleding en in het design van gebruiksvoorwerpen.

KIVI NIRIA looft de strategie van prof. Janssen om binnen één groep op zeer hoog wetenschappelijk en technisch niveau aan alle relevante aspecten van polymere zonnecellen te werken. Het maakt volgens de jury zijn onderzoeksgroep uniek in de wereld en zorgt dat hij in belangrijke mate kan blijven bijdragen aan nieuwe ideeën en ontwikkelingen.

De uitreiking van de Speurwerkprijs vindt plaats tijdens een speciaal daarvoor georganiseerd symposium 'Technology for photovoltaics' op 15 juni 2010 op de Technische Universiteit Eindhoven. (FvO)