Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Universiteitsteam Eindhoven derde bij Batavierenrace
26 april 2010 - Het universiteitsteam van de TU/e en Fontys is afgelopen weekend derde geworden in de Batavierenrace, een grote estafettewedstrijd van 175 kilometer lang waarbij studenten in etappes van Nijmegen naar Enschede lopen. Het was nog tot op het laatste moment spannend voor de Eindhovenaren. x4_s.jpg
TU/e-student Werktuigbouwkunde Maikel van Eekelen liep de laatste etappe voor het universiteitsteam van Eindhoven. Foto: Gijs van Ouwerkerk

“Het was echt onwijs spannend”, verwoordt Ellen Adolfs, mede-ploegleidster van het Eindhovense team. De derde plaats werd pas in de laatste minuten veilig gesteld. De studenten keken lang tegen een achterstand aan. Ellen: “We hebben ’s nachts acht minuten vertraging opgelopen. Martijn Arnoldussen wilde na zijn etappe zijn hesje overgeven, maar er stond niemand. Pas na enkele minuten was de volgende loper er.” Dit incident motiveerde de andere lopers des te meer om er de schouders flink onder te zetten.

De Eindhovenaren stonden lang zesde en kregen pas in de laatste etappes een podiumplaats in het vizier. “We hebben echt zitten klokken. We zaten 4,5 minuut achter Enschede en wisten dus hoe snel onze laatste lopers moesten zijn.”

TU/e-student Werktuigbouwkunde Maikel van Eekelen en Fontys-studente Ruth van der Meijden kregen de slotetappes voor hun kiezen. Tot grote opluchting van vooral de nachtploeg zetten deze twee atleten het team uiteindelijk op de derde plaats. “We hebben flink staan juichen, het was geweldig. We hebben goed als een team samengewerkt”, zegt Adolfs.

Zes Eindhovense atleten zetten een etappewinst op hun naam. Eindhoven vaardigde in totaal achttien teams af. Nijmegen werd eerste in de universiteitscompetitie en Groningen -de gedoodverfde winnaar- haalde de tweede plaats. In totaal deden twaalf universiteiten mee. Duizenden studenten legden de 175 kilometer tussen Nijmegen en Enschede in 25 etappes af. (JvG)