Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Definitief ‘ja-woord’ FOM komt medio juni
6 mei 2010 - De definitieve beslissing van het FOM-bestuur om het FOM-instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen te verhuizen naar de TU/e-campus, komt pas medio juni. De beslissing werd verwacht op 11 mei, maar is uitgesteld omdat er problemen waren met het op één lijn brengen van de agenda’s van enkele bestuursorganen.

Dr.ir. Ties Leermakers, die als beleidsmedewerker rector prof.dr.ir. Hans van Duijn bijstaat in de onderhandelingen, benadrukt direct dat er geen inhoudelijke redenen zijn voor het uitstel. “Het was gewoon niet mogelijk om vóór 11 mei een bijeenkomst te plannen met alle partijen die erbij betrokken zijn”, aldus Leermakers. Volgens hem moeten de Raad van Bestuur van FOM en het Algemeen Bestuur van NWO hun goedkeuring hechten aan het besluit en is ook de Centrale Ondernemingsraad van FOM erbij betrokken. De bijeenkomst staat nu gepland voor medio juni, zegt Leermakers.

Vanuit het College van Bestuur werd onlangs gemeld dat een delegatie van FOM-medewerkers een bezoek aan de stad Eindhoven en de universiteit zou brengen voor een kennismaking. Volgens Leermakers is zoiets inderdaad geopperd bij een bijeenkomst van het CvB met vertegenwoordigers van FOM, maar is er nog niets concreets te melden over zo’n bezoek. “Maar op termijn zal dat zeker georganiseerd worden”, zo verzekert Leermakers.

Op dit moment telt FOM Rijnhuizen zo’n honderdvijftig medewerkers. Als alles goed gaat, zal het instituut over vier tot vijf jaar een nieuw pand betrekken op De Werf op de TU/e-campus. Hier wil het uitgroeien tot een nationaal instituut voor energieonderzoek. Het FOM-bestuur wil graag verhuizen naar een campus om de banden met het universiteitsleven te versterken. (HK) /.