Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Twee TU/e’ers in finale Best Graduates
6 mei 2010 - Twee TU/e-studenten hebben het geschopt tot de finale van Best Graduates 2010, een landelijke wedstrijd voor academische afstudeerders. Lennart Verheijen (Electrical Engineering) en Roy Puijman (Operations Management and Logistics) gaan op vrijdag 21 mei in Amsterdam met tien anderen de strijd aan. Op het spel staat onder meer de hoofdprijs van tienduizend euro.

Zo’n elfhonderd studenten stortten zich een paar maanden terug in de strijd, mede georganiseerd door twaalf grote bedrijven als KLM, Unilever en TNO. Daarop volgden diverse testen, gesprekken en bezoeken aan één of meerdere van de deelnemende bedrijven, die elk hun favoriet voor de finale naar voren schoven.

Waar de organisatie het graag een mysterie laat welk bedrijf welke finalist voordroeg, is er voor Verheijen weinig verrassends aan: hij bezocht vorige maand namelijk maar één bedrijf. Daar wist hij, onder andere tijdens de gezamenlijke businesscase, blijkbaar meteen ‘zijn moment’ te pakken.

Verheijen is verrast en vereerd door zijn finaleplek: “Ook bij sollicitaties en dergelijke krijg ik vaak te horen dat ik heel authentiek ben. Blijkbaar wordt dat gewaardeerd”. Dat hij tijdens de game en passant zijn persoonlijk netwerk wat kan uitbreiden, vindt hij mooi meegenomen: “Sommige mensen kunnen heel goed ‘netwerken om het netwerken’ en komen daar heel ver mee. Zelf steek ik niet zo in elkaar, maar het is handig als je wat mensen kent”.

Puijman zag in de verkiezing een uitgelezen kans in contact te komen met aantrekkelijke werkgevers “waar je normaliter niet zomaar even binnenwandelt”, in zijn geval DSM en Shell, “en om te laten zien wat ik kan”. Hoogtepunt van de wedstrijd tot zover vond hij de groepsdiscussie, voornamelijk over duurzaamheid, met DSM-topman Feike Sijbesma: “Zowel voor hem als de studenten een leuk en pittig programmaonderdeel”.

De Eindhovense kansen voor de finale? Verheijen is diplomatiek: “Ik denk zeker niet dat ik níet kan winnen, maar durf ook niet te zeggen dat ik boven de rest uitsteek”. Puijman: “Ook de andere elf staan niet voor niets in de finale en zullen er, net als ik, alles aan gaan doen om te winnen. Ik vertrouw op mezelf en ga van daaruit mijn uiterste best doen, maar ik zal niet raar opkijken als die ‘uiterste best’ niet tot winst leidt.” (MvdV)/.

Zie ook www.bestgraduates.nl.