Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bouwkunde krijgt miljoen voor klimaatbestendigheid
6 mei 2010 - Bouwkundeonderzoekers van de TU/e gaan deelnemen aan het project ‘Klimaatbestendige inrichting van het stedelijk gebied’. Dit project past binnen het wetenschappelijke programma Kennis voor Klimaat. De TU/e is met de faculteit Bouwkunde één van de elf deelnemers.

Het totale budget voor het programma is 6,75 miljoen euro voor de elf partners en daarvan gaat zo’n een miljoen euro naar de faculteit Bouwkunde. In het programma wordt kennis ontwikkeld om ons land zodanig in te kunnen richten dat het de gevolgen van klimaatverandering het hoofd kan bieden. Deze kennis is ook nodig om investeringen in ruimte en infrastructuur te kunnen beoordelen op klimaatbestendigheid en deze, indien nodig, aan te passen.

Bijzonder aan het programma ‘Kennis voor Klimaat’ is dat het in directe samenwerking uitgevoerd wordt met de Nederlandse overheden (rijk, provincie, gemeenten en waterschappen), die medefinancier zijn. Het nieuwe project past goed in het ‘beyond building-concept’ van de faculteit Bouwkunde, dat staat voor innovatief onderzoek met maatschappelijke relevantie.

De projectleiders bij Bouwkunde zijn dr.ir. Bert Blocken, prof.dr.ir. Jan Hensen en prof.dr. Harry Timmermans. Zij leiden elk een PhD/postdoc-project in de ruimtelijke schalen Gebouw en Wijk./.