Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nederlands paviljoen in Shanghai voldoet aan verwachting
12 mei 2010 - Het Nederlandse paviljoen Happy Street op de Wereldtentoonstelling in Shanghai trekt vanaf de opening op 1 mei dagelijks tienduizenden bezoekers. Het gebouw van beeldend kunstenaar en TU/e-alumnus ir. John Kormeling voldoet daarmee aan de verwachtingen. Maar volgens ir. Rijk Blok, universitair docent van de faculteit Bouwkunde en constructeur van Happy Street, valt de algehele belangstelling voor de Chinese expo tegen. x3_s.jpg
Foto: WassinkLundgren

“Na drie drukke openingsdagen liggen de totale bezoekersaantallen beduidend lager dan verwacht”, laat Blok weten. Volgens hem steekt het Nederlandse paviljoen daarbij positief af. Een verklaring daarvoor heeft hij wel. “Behalve dat het een bijzonder aantrekkelijk paviljoen is, kan men er ook vrij goed doorheen lopen. Het is een brede weg waarbij er bijna geen wachttijden ontstaan, terwijl men voor ander paviljoens soms uren in de rij moet staan."

"Maandag (11 mei, red.) bezochten circa 29.000 mensen Happy Street. Dit komt overeen met datgene waar het op ontworpen is; tussen de 20.000 en 40.000 bezoekers per dag”, aldus Blok. De doelstelling van Nederland bij aanvang was om ongeveer tien procent van het totale bezoekersaantal van de Expo te trekken. Dat zou neerkomen op zeven miljoen mensen in zes maanden. De belangstelling voor de grootste en duurste Expo ooit valt tegen. Dat hebben de Chinese autoriteiten intussen toegegeven.

Er wordt nog steeds gemikt op zeventig miljoen bezoekers de komende zes maanden. Om dat streefgetal te halen, zijn ruim 380.000 bezoekers per dag nodig. Dat is sinds de opening echter geen enkele keer gelukt. Om toch het bezoekersrecord van de Expo in Osaka (64 miljoen bezoekers in 1970) te breken, overweegt de organisatie om toegangsbewijzen uit te delen.

Grootste publiekstrekker is het Chinese paviljoen. Ook de presentaties van Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannie, Italie, Japan en Zuid-Korea zijn populair, laat de organisatie weten. In Shanghai zijn in totaal 189 landen aanwezig om hun visie te geven op het thema ‘ Better City, Better Life’. De wereldtentoonstelling toont het allernieuwste op het gebied van technologie en cultuur. (FvO)