Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e krijgt brandweerauto terug
19 mei 2010 - Het Nationaal Brandweermuseum moet af van de DAF-tankautospuit die het in 1999 cadeau kreeg van de TU/e-brandweer. Het museum moet bezuinigen en ruimt mede daarom zijn opslag op, waar onder andere de DAF staat. x7_s.jpg
De brandweerauto toen ie in 1999 naar het museum ging. Foto: Bart van Overbeeke

De tankautospuit (een DAF A 1300 BA 360) deed decennialang trouwe dienst op het universiteitsterrein, van 1965 tot eind jaren negentig. Daarna werd de auto geschonken aan het Nationaal Brandweermuseum in Hellevoetsluis.

De terugkomst van de brandweerauto is een onverwachts ‘cadeautje’ voor de jarige TU/e-brandweer die dit jaar een halve eeuw bestaat. Commandant Mario de Roij van Zuijdewijn weet echter niet wat hij ermee aanmoet. Zelf hoeft hij de wagen in elk geval niet terug: “Je moet zo’n ding weer verzekeren, onderhouden, er misschien wel belasting over betalen, terwijl we er als brandweer niks meer mee kunnen. Je mag er in elk geval niet meer mee uitrukken”. Een plekje in het Eindhovense DAF-museum zou een optie zijn, “maar die hebben geloof ik al zo’n zelfde wagen”, denkt hij. “Het museum in Hellevoetsluis zou dat nagaan.”’

Een TU/e-medewerker van Dienst Huisvesting heeft zich al bij de commandant gemeld voor de wagen; hij zou de tankautospuit willen ombouwen tot camper. Met het eventuele prijskaartje wil De Roij van Zuijdewijn zich niet bemoeien. “Als duidelijk is waar de wagen naartoe gaat, mogen de betrokken partijen dat met elkaar regelen.”

Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen ziet de wagen echter het liefst opnieuw ‘ergens in een museumachtige sfeer’ terechtkomen, zoals het DAF-museum. Lachend: “Als ie al bij iemand in de achtertuin dreigt te belanden, schuif ik hierbij mijn kleinzoon naar voren als gegadigde”.

Morgen, donderdag 20 mei, verschijnt in Cursor een groot verhaal over de vijftigjarige TU/e-brandweer. (MvdV)