Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bonden en VSNU wachten op Voorjaarsnota
27 mei 2010 - Het cao-overleg tussen vakbonden en de Vereniging van Universiteiten (VSNU) is opgeschort totdat de Voorjaarsnota van het nieuwe kabinet is verschenen. Het uitstel komt op verzoek van de VSNU. Dat heeft Marieke van den Berg van Abvakabo FNV deze week laten weten.

De Voorjaarsnota geeft tussentijds een overzicht van het lopende begrotingsjaar van het kabinet. Normaal biedt de minister van Financiën die voor 1 juni aan. Door de val van het kabinet en de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 9 juni wordt dat later. VSNU verwacht dat deze nota van invloed zal zijn op de cao-onderhandeling en heeft daarom gevraagd om een tijdelijke pauze. Van den Berg: “We hopen nog deze zomer op een goede cao. De VSNU zal eind juni toch echt met een fatsoenlijk aanbod moeten komen. In de tussentijd gaan we met onze leden praten en acties voorbereiden voor het geval we er niet uitkomen.” De bonden hebben al aangegeven dat ze behoud van koopkracht eisen voor de medewerkers van de universiteiten. (FvO)/.