Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Vechten voor het onderwijs én Euroshopper-pindakaas
27 mei 2010 - Het collegegeld is verhoogd, studenten moeten fors meer betalen voor een tweede studie, de studiefinanciering dreigt te worden vervangen door een sociaal leenstelsel en ook de OV-kaart staat op de helling. Nederlandse studentenorganisaties hebben genoeg van alle studentonvriendelijke maatregelen en hielden daarom vrijdag 21 mei in Amsterdam een protestmanifestatie, waar duizenden studenten op afkwamen.
Foto’s: Hans Stakelbeek/FMAX
Het gros van de Eindhovense studentenpopulatie bleek vrijdag echter andere prioriteiten te hebben: slechts zes TU/e’ers gaven zich op voor de geplande bustocht vanuit Eindhoven naar Amsterdam die door het College van Bestuur zou worden gesponsord. Maar een bus bleek niet nodig. Uiteindelijk treinden in totaal zo’n tien Eindhovenaren naar de hoofdstad, tot teleurstelling van medeorganisator Christopher Gits van de Eindhovense studentenfractie PF. Hij vreest dat de magere opkomst het gevolg is van het feit dat de mail hierover pas twee dagen ervoor de deur uitging: “Een les voor de volgende keer”.

Ondanks de magere Eindhovense inbreng kijkt Gits tevreden terug op de manifestatie, waar studenten met spandoeken onder meer liet weten zich ‘de Euroshopper-pindakaas niet van het brood te laten likken’. Hij hoopt dat studenten die er niet bij waren, zich realiseren dat dergelijke manifestaties wel degelijk effect hebben en er de volgende keer wél bij zijn: “Anders moet je niet klagen en heb je geen recht van spreken”. (MvdV)