Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bouten eerste vrouwelijke hoogleraar BMT
27 mei 2010 - Universitair hoofddocente dr. Carlijn Bouten wordt per 1 juni aangesteld als hoogleraar aan de faculteit Biomedische Technologie (BMT). Ze is daarmee de eerste vrouwelijke hoogleraar van die faculteit. Het gaat om een persoonlijk hoogleraarschap, wat betekent dat er geen nieuwe groep om haar heen wordt geformeerd.
Carlijn Bouten. Foto: Bart van Overbeeke

Voor Bouten is de aanstelling vooral van belang omdat ze nu zelf als promotor mag optreden voor haar promovendi, zegt ze. “Daarbij kun je als hoogleraar je onderzoek met meer gezag onderbouwen. En ik zie het als een blijk van waardering.”

Volgens decaan prof.dr. Peter Hilbers van BMT wil de faculteit met de benoeming van Bouten inderdaad waardering laten blijken voor haar werk. “Daarnaast is het een manier om haar onderzoeksgebied naar buiten toe beter zichtbaar te maken.” Een persoonlijk hoogleraarschap brengt minder organisatorische taken met zich mee dan een standaard voltijdshoogleraarschap, waardoor Bouten zich intensief met het onderzoek kan blijven bemoeien.

Bouten (42) is sinds 1991 verbonden aan de TU/e. Ze studeerde aan de faculteit Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit en promoveerde in 1995 in Eindhoven. In 2002 werd ze met steun van het NWO-Aspasiaprogramma bevorderd tot universitair hoofddocent en een jaar later ontving ze de prestigieuze Vicisubsidie van NWO. In 2005 werd Bouten verkozen tot lid van De Jonge Akademie, de ‘jongerenafdeling’ van de KNAW.

De nieuwe hoogleraar krijgt de leeropdracht ‘Cell-matrix interaction for cardiovascular regeneration’. Ze zal haar huidige onderzoek naar het kweken van hartkleppen en hartweefsel vernauwen tot de interactie tussen cellen en het omliggende weefsel. Deze wisselwerking gaat ze ‘real-time’ bestuderen met de nieuwste microscopische technieken. “We willen de vorming van weefsel van cellen kunnen verbeteren door de cellen op de juiste manier te stimuleren, bijvoorbeeld door hun omgeving te beïnvloeden via mechanische triggers of met synthetische materialen waaraan biologische triggers zijn toegevoegd.” (TJ)/.