Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Grote NWO-subsidies naar COBRA
27 mei 2010 - COBRA, de onderzoeksschool voor communicatietechnologie van de TU/e, heeft twee ‘NWO Groot’-subsidies binnengehaald. De subsidies worden gestoken in een optische waferscanner en een reactor om nanodraden te maken. NWO investeert met de subsidies in totaal ruim drie miljoen euro in de TU/e.

COBRA-directeur prof.dr. Harm Dorren (Electrical Engineering) gaat voor het eerste project een samenwerking aan met chipmachinefrabrikant ASML, dat zelf ook een substantieel bedrag investeert. ASML levert een waferscanner waarmee de TU/e zelf geïntegreerde optische chips kan maken met een zeer hoge kwaliteit. De waferscanner werkt met ultraviolet licht met een golflengte van 193 nanometer. COBRA krijgt hiermee de beschikking over een wereldwijd unieke machine voor het onderzoek aan actieve optische chips, die op termijn de huidige elektronische chips moeten aanvullen.

Voor het tweede project werken onderzoekers van Technische Natuurkunde samen met de TU Delft. TU/-hoogleraar prof.dr. Paul Koenraad en prof.dr. Erik Bakkers, universitair hoofddocent in Eindhoven en deeltijdhoogleraar in Delft, hebben 1,59 miljoen euro gekregen voor de aanschaf van het nieuwste type MOVPE-reactor (metal-organic vapor phase epitaxy). Hiermee kunnen onderzoekers in de cleanroom van de TU/e vanaf medio 2011 het groeiproces van halfgeleidende nanodraden tot in detail controleren. Met de nieuwe reactor zullen nanodraden van nieuwe combinaties van materialen gemaakt worden. Nanodraden hebben toepassingen in onder meer leds, zonnecellen, (bio)chemische sensoren en transistoren. (TJ)/.